Foto ter illustratie
Foto ter illustratie Pixabay

Oplossingen voor hoge parkeerkosten in Veenendaal uitgerekend

13 mei 2023 om 10:47 Politiek

VEENENDAAL Een ton per jaar legt de gemeente Veenendaal ongeveer bij voor de kosten van de parkeervoorzieningen in het centrum. De raad wil dit tekort terugbrengen en kreeg enkele oplossingen gepresenteerd. Hierbij heeft het college laten uitrekenen wat deze Veenendaal kunnen opleveren, zodat zij niet langer geld hoeft toe te leggen op de parkeerexploitatie.

Veenendaal heeft verschillende parkeergarages in het centrum in eigendom en deze moet zij tevens beheren. De kosten zijn de raad al jaren een doorn in het oog en met aanpassingen als de afschrijving van een garage te verlengen, zijn eerder al pogingen gedaan de jaarlijkse tekorten aan te pakken. Met de nieuwste indexatiecijfers lijken deze de komende jaren terug te lopen van 82.000 euro dit jaar, 97.000 euro in 2024 en naar nog maar 57.000 euro in 2026 en 42.000 euro in 2028. Wethouder Dylan Lochtenberg gaf hierbij wel aan dat de indexatiecijfers onzeker zijn voor de toekomst en ook weer kunnen veranderen.

BETALINGSBEREIDHEID

De gemeente houdt daarbij nog steeds rekening dat zij voor het betaald parkeren in Veenendaal ongeveer een ton per jaar tekort komt. Wel blijkt dat met de inzet van de scanauto voor de naheffingen, wanneer iemand niet heeft betaald voor het parkeren, de betalingsbereidheid is gestegen. De scanauto controleert de kentekens en of er voor het parkeren een registratie is. Dit heeft 30 procent meer naheffingen opgeleverd en daarnaast ziet de gemeente dat dus meer mensen toch betalen voor het parkeren. Het niet hoeven uitgeven van kaartjes om een slagboom open te doen, levert een kleine besparing van papierkosten op van 10.000 euro.

DAGTARIEF

Het grote tekort van een ton oplossen, kan de politiek doen door te besluiten het dagtarief te verhogen. Deze is al sinds de invoering zo’n zeven jaar geleden niet aangepast. Met één euro meer voor een dag parkeren verwacht Veenendaal 93.600 euro te verdienen. Nu kost een dagkaart nog zes euro doordeweeks en 7,50 euro op zaterdag. Zij hoeft het uurtarief niet aan te passen, een dagtarief blijft voordeliger. Enkele partijen vroegen zich af of dit bezoekers niet zou afschrikken. Anderen kwamen met een nieuw idee om dan wellicht een uur gratis te laten parkeren, maar dit is nu niet onderzocht.

VERGUNNINGEN

Het stimuleren van parkeren door bewoners van het centrum in een garage is daarentegen wel bekeken. Zo zijn er maar 58 vergunningen, terwijl de gemeente denkt dat er naar schatting 142 auto’s rondom het centrum staan geparkeerd. Niet op de plek waar zij ze wil hebben staan en dit levert overlast op in de omliggende straten. Door de kosten van de vergunning bijna te halveren, zouden enkele ondervraagde bewoners hebben aangegeven wel de auto in een garage te willen parkeren. De gemeente heeft berekent dat wanneer meer dan 40 procent dit daadwerkelijk doet zij meer opbrengsten zal hebben.

GPK

De parkeerplaatsen zijn beschikbaar, want Veenendaal had hier bij het bouwen van de garages wel rekening mee gehouden. Een andere oplossing die is nagerekend, is het schrappen van overal gratis parkeren voor mensen met een Gehandicaptenparkeerkaart (GPK). Door dit alleen gratis aan te bieden op de gereserveerde en speciaal ruimer aangelegde gehandicaptenparkeerplaatsen kan dit 35.000 euro opleveren. Ook hiervoor zijn volgens de gemeente voldoende parkeerplaatsen in de garages beschikbaar. Het voorkomt daarnaast problemen dat bij de opnames van de scanauto handmatig een controle nodig is om te zien of de GPK zichtbaar is.

ZONDAG

De laatste overwegingen die berekend zijn, was 20.000 euro voordeel door geen contant geld meer in automaten te gebruiken. Maar ook extra inkomsten van 90.000 tot 110.000 euro door op zondag te laten betalen voor het parkeren. Deze opties waren voor enkele partijen op voorhand niet echt geschikt, omdat zij Veenendaal minder toegankelijk maken en bezoekers van centrumbewoners dan misschien minder snel of vaak langskomen. Wethouder Dylan Lochtenberg heeft aangegeven al deze berekeningen mee te nemen in de overwegingen van het college. En bij een volgende behandeling van de parkeerexploitatie de raad voorstellen te willen doen om het parkeerexploitatietekort aan te pakken.

Peter Kuijpers
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie