Afbeelding
Gemeente Veenendaal

Bewoners doen zegje over woonwijk Het Ambacht in Veenendaal: ‘Straks hebben we allemaal mensen die in onze achtertuin kijken’

7 februari 2024 om 19:47 Nieuwbouw

VEENENDAAL Bewoners van het huidige bedrijventerrein Het Ambacht mochten deze week hun mening geven over het ontwerp om van dit gebied een woonwijk te maken. Enkele zagen een bouwproject ingetekend staan op hun huis en vooral de mensen van de Parallelweg hebben vraagtekens over parkeren en zijn bezorgd over hun privacy. Daarnaast vinden bezoekers van deze informatieavond dat Veenendaal steeds meer het dorpse karakter zal verliezen met ontwikkelingen die het een stad maken.

door Peter Kuijpers

De nieuwe woningen moeten voor verschillende doelgroepen zijn, elk in een eigen buurtje, met een eigentijdse, karaktervolle uitstraling. De wijk is dan autoluw met uitnodigende groene gebieden, wateropvang en er is ruimte voor winkeltjes voor dagelijkse boodschappen, zorg-, onderwijs-, cultuur-, sport- en welzijnsvoorzieningen. Dit moet een sociale en zorgzame wijk bieden. De huizen zijn duurzaam en energieneutraal door zonnepanelen of andere energie opwekkende maatregelen. Voor de bouw ziet Veenendaal graag hergebruikte materialen of dat deze in de toekomst opnieuw te gebruiken zijn. De gemeente denkt aan het bouwen van de projecten in fasen tussen 2024 tot 2034.

ONTWERP

 ,,Van het gebied tussen de Industrielaan, Groeneveldselaan, Parallelweg en Nijverheidslaan willen we een fijne en complete woonwijk maken. Het ontwerp waarin de uitgangspunten voor de toekomst van het gebied staan, is nu klaar’’, aldus de gemeente. Zij wilde dit delen en horen wat de huidige bewoners ervan vinden. ,,Ingenious heeft aan de zuidzijde een sleutellocatie in handen en is op diverse plekken in het gebied actief bezig met de verwerving van gronden en verplaatsing van de zittende bedrijven. Ingenious verwacht hier tot wel 50 procent van het totaal aantal woningen, circa 1500, te kunnen realiseren’’, meldt de ontwikkelaar op haar site.

PRIVACY

Buurtbewoners kregen afgelopen najaar al een impressie van deze plannen met rijwoningen en iconische woontorens tot acht lagen hoog achter hun huizen. ,,Nu kijken we tegen de achterkant van bedrijfsgebouwen van twee verdiepingen, maar straks hebben we allemaal mensen die in onze achtertuin kijken’’, aldus één van de aanwezigen op de informatieavond. Een ander had al een tekening gemaakt en wist te vertellen dat alleen wanneer hij met zijn hoofd op het gras vanuit zijn tuin omhoog kijkt, het gebouw niet te zien zal zijn. Ook andere appartementen binnen de nieuwe wijk zijn een doorn in hun oog zoals ze nu op de ontwerpen staan.

INRICHTING

Door appartementen trapsgewijs in hoogte op te laten lopen, zal ruimte zijn voor ruime daktuinen en kunnen nieuwe bewoners in de achtertuinen van huidige bewoners kijken. De bouwvelden die de gemeente presenteerde hebben vooral appartementen langs de randen met in het midden stadswoningen met een tuin, een bijzonder woongebouw en een park met bomen en speelplekken. Voor alle auto’s zijn parkeerhuizen bedacht met groene gevels, een groen dak en zonnepanelen waartegen ook woningen staan. Bewoners tegenover de Nieuwe Moskee zagen plots bij de voorgestelde gefaseerde bouw in 2031 een ontwikkeling waar zij nu wonen.

PARKEREN

In dit ontwerp appartementen tot 15 verdiepingen hoog. Langs de Groeneveldselaan zou dit tot 12 hoog kunnen en tevens op accentpunten, zoals bij kruisingen. Verder gaf de gemeente aan hoe het parkeren is verdeeld per woning, waarbij kleine appartementen 0,6 parkeerplaats krijgen en de koopappartementen en koopwoningen 1,1 plekken. ,,Die mensen komen dan allemaal in de Parallelweg parkeren. Dan moeten we de straat afsluiten met slagbomen’’, merkte een bewoonster op. Veenendaal is in dit ontwerp uitgegaan van gemiddeld 0,9 parkeerplek per woning en wil deze parkeervoorzieningen zoveel mogelijk langs de toegangswegen gaan plaatsen.

STADS

Een aanwezige verwacht echter dat dit te weinig is en dat mensen gewoon voor een auto per bewoner blijven kiezen. Hierbij maakte een andere de opmerking dat Veenendaal steeds meer ‘stadse fratsen’ krijgt, maar niet dergelijke voorzieningen heeft om mensen zonder auto goed vervoer te bieden om op tijd op hun werk in de Randstad te zijn. De gemeente stelt voor het parkeren te reguleren op Het Ambacht met parkeervergunningen met ontheffingen en verwijzingen naar grote parkeerterreinen als de meubelboulevard en de sportvelden. Tot slot wil Veenendaal voor de uitstraling van de nieuwe woonwijk het motto Industrieel en Robuust volgen.

Afbeelding
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie