Afbeelding
Eric Wander

Veenendaal in de Groene Metropool

8 september 2021 om 17:25 Politiek

VEENENDAAL De meeste partijen in Veenendaal kunnen zich vinden in de plannen voor de samenwerking met omliggende gemeenten over de invulling van de ruimte. Het gaat dan in eerste instantie om de verkenning van de ruimte binnen FoodValley, maar tevens de samenhang in de verstedelijking binnen de Groene Metropool. Een gebied tussen FoodValley en Arnhem en Nijmegen waar tot 2040 honderdduizend woningen moeten worden gebouwd.

Door samen te werken willen de gemeenten zelf de invloed houden en het rijk plannen kunnen presenteren die zij mogelijk en wenselijk zien voor deze regio. Binnen de gemeenteraad wilden een aantal partijen wel graag weten van de wethouder hoe Veenendaal haar invloed kan uitoefenen. Wethouder Engbert Stroobosscher bevestigde dat dit natuurlijk altijd afhankelijk blijft van hoe rijk en provincie uiteindelijk beslissen. 

INTERCITY’S Maar omdat Veenendaal zelf maar tot 2026 kan doorbouwen is het verstandig mee te praten over ontwikkelingen in de regio. Onder andere meer bedrijven en ook woningen bij Station Veenendaal-De Klomp kan betekenen dat er twee intercitystops blijven om meer reizigers in en uit laten stappen. Ook wanneer er vier hele snelle treinen gaan rijden tussen Amsterdam, Utrecht, Arnhem naar Duitsland.

NIEUWE WOONKERN Provincie Utrecht heeft hier al naar gekeken en dit kunnen de gemeenten nu in de Groene Metropool verder uitwerken samen met provincie Gelderland. Ook is er een mogelijke woningbouw mogelijk ten zuiden van Veenendaal. Rhenen heeft al laten weten dat hier een nieuwe woonkern zou kunnen komen, zoals Achterberg. Stroobosscher laat weten dat hier dan ook een nieuw treinstation te bouwen, zodat de mobiliteit met het OV de druk op de autowegen kan tegengaan. 

BINNENVELD Het Binnenveld krijgt dan een klein verstedelijkingsproject, maar verder is hier een parkbestemming gedacht. Mark Ruitenbeek (CDA) geeft aan dat mobiliteit wel op één moet staan en ook Ronald Veen (VVD) vindt dat de plannen een eventuele toekomstige ontwikkeling niet moet blokkeren. Zoals toch het doortrekken van de A30 naar de A15. Stroobosscher geeft aan dat dit nu niet de voorkeur van het college heeft. Echter omdat er geen woningen of bedrijven komen is een inpassing van een weg in de toekomst wel makkelijk uit te voeren.

RECREATIEPLAS Naast woningen en mobiliteit kijken de plannen tevens naar werkgelegenheid dat zich mee moet ontwikkelen met de woningen, zodat mensen in de buurt werken. Ronald van de Weerd (ProVeenendaal) wil ook blijven genieten van het leven, dus behouden en misschien zelfs verbeteren wat we hebben. De wethouder onderschrijft dit en geeft aan zelfs bij het Binnenveld te kijken, naast de wandelpaden en fietsroutes, naar een recreatieplas voor deze regio voor waterberging. Waar vogels in de winter kunnen verblijven en een frisse duik in warme maanden mogelijk moet zijn. De meeste raadsleden steunen de voornemens en kijken uit naar de uitwerking van de plannen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie