Afbeelding
Foto: Pixabay

Een eigen webshop beginnen

· leestijd 1 minuut Partnercontent

Al jarenlang groeit het aantal webshops in ons land gestaag. Onder meer door ondernemers die al langer een fysieke winkel hebben en een extra verkoopkanaal erbij willen. Maar ook door startende ondernemers die een gat in de markt zien voor een product dat ze willen gaan aanbieden, of mensen die (parttime) in loondienst werken en graag een extra zakcentje willen verdienen. Mede de coronamaatregelen de afgelopen jaren hebben de groei van het aantal webwinkels nog eens een extra boost gegeven. Waarschijnlijk zullen er nog dit jaar meer webshops zijn dan fysieke winkels. 

Een eigen webshop beginnen: de voorbereidingen

Een webshop beginnen kan eigenlijk zo gepiept zijn. Een eenvoudige webwinkel staat zo online, en om een webshop te starten heb je geen diploma’s nodig. Toch zijn er een hoop zaken waar je aan moet denken als je een webwinkel gaat beginnen, wil je het een succes maken. Denk er onder andere goed over na welke producten je wil gaan aanbieden, op welke doelgroep je je richt, wat voor type webwinkel je wil starten, welke wetten en regels van toepassing zijn (onder meer AVG) en hoe je deze gaat promoten. Tot slot is het ook goed om er alvast over na te denken of je puur via de eigen webshop producten wil gaan aanbieden, of ook via een marketplace. Steeds meer ondernemingen kiezen er bijvoorbeeld voor ook hun producten te verkopen op Amazon.

Een marketplace als extra verkoopkanaal

Nieuwe online ontwikkelingen beïnvloeden voortdurend het bereik van klanten. In het verleden gebruikten potentiële klanten vooral een zoekmachine om zich te oriënteren op een product. De zoekmachine linkte de klant (al dan niet beïnvloed door SEA of SEO) vervolgens door naar de website of de webshop. De laatste jaren is er echter sprake van een kentering. De customer journey begint steeds vaker op een online marketplace. In Nederland is deze manier van oriëntatie zelfs al leidend. Hier begint al bijna driekwart van de mensen zijn of haar zoektocht op een marketplace.

Net zoals het aantal webshops groeit, groeit echter ook dagelijks het aantal verkopers op marketplaces. Marketplaces bieden dus een enorm marktpotentieel, maar verkopers dienen wel rekening te houden met een competitief element. Succesvol via een marketplace producten gaan aanbieden is dus iets dat men weloverwogen dient te doen. Met een van die o zo handige plugins zo in een keer de hele webshop koppelen? Dat wordt niet aangeraden. Ook voor marketplaces moet er een goede online strategie zijn. Dit houdt in dat er tijd en aandacht wordt besteed aan onder meer SEO geoptimaliseerde content, advertenties, brandstores en optimalisatie. 

Amazon, een interessante marketplace

Een marketplace die in Nederland nog relatief nieuw is en veel groeipotentieel heeft, is Amazon. Als een van de drie grootste platforms die wereldwijd opereren hebben ze 310 miljoen klanten. Zowel kleine als grote bedrijven kunnen hierdoor een flinke omzetgroei realiseren door hun producten op Amazon te verkopen. Het starten van een Amazon webshop kan zo geregeld zijn, maar houdt wel rekening met de diverse kosten die ze in rekening kunnen brengen. 

advertentie
advertentie
Afbeelding
Bakken en smullen op Burendag in de buurt- en dorpshuizen 14 uur geleden
Afbeelding
Stormschade aan de Paddestoelenlaan 16 uur geleden
Afbeelding
Plaza Cultura geopend door wethouder Dylan Lochtenberg 17 uur geleden
Afbeelding
Grebbeconcours voor paarden en pony’s op de Grebbeberg 19 uur geleden
Afbeelding
Burgemeester Kats met Foodvalley naar Brussel 19 uur geleden
Afbeelding
Aanrijding tussen politieauto en personenauto Veenendaal 23 uur geleden
Afbeelding
Graciun verkoopt Straatnieuws in Veenendaal: ‘In Nederland ligt mijn toekomst’ gisteren