Afbeelding
Foto: Pixabay

Waarom zal de e-commerce sector naar verwachting de komende paar jaar blijven groeien?

1 februari 2022 om 07:26 Partnercontent

Het gaat goed met online shoppen en de e-commerce sector verwacht de komende jaren nog verder te groeien. Steeds meer klanten bestellen online, maar niet alleen de vraag van de klanten zal de groei stuwen, ook ontwikkelingen en nieuwe technieken van e-commercebedrijven zelf en vele nieuwe betaalmogelijkheden online, zorgen dat de markt voor e-commerce zich zal blijven ontwikkelen in de komende jaren.

Omzet blijft groeien

In 2020 gaven Nederlanders een recordbedrag van 2,6 miljard euro uit aan online shoppen, bij buitenlandse webwinkels, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2019 was dat nog zo’n 600 miljoen euro minder. Volgens het CBS nam echter de verkoop van online producten bij Nederlandse webshops spectaculair toe in 2020 met een omzetstijging van 40 procent.

Nieuwe betaalmethoden

Een van de redenen dat mensen makkelijker online zijn gaan shoppen de laatste jaren is de komst van de vele verschillende betaalmethoden die er online zijn. Je ziet dat ook andere online sectoren hiervan profiteren. Een goed voorbeeld is de markt voor online casino’s zoals Casino777. Deze casino’s bieden net zoals webshops betaalmethoden aan via e-wallets zoals PayPal, Google Pay, Trustly en iDeal. Daarbij speelt gemak een grote rol en ook anoniem en veilig betalen is belangrijk. Creditcards kunnen deze anonimiteit en veiligheid niet goed bieden.

De laatste jaren zien we zelfs cryptomunten in sommige internationale casino’s. Enkele e-commercebedrijven volgen deze ontwikkelingen ook op de voet. Er zijn al webshops in Nederland waar je via een speciale QR-code kunt betalen met bijvoorbeeld bitcoins uit je cryptowallet.

Robots stuwen magazijnruimte

Een andere manier waarop online shops kunnen groeien is door te investeren in robotisering van hun logistiek. Veel van het werk van een webwinkel zoals Amazon, Coolblue of Bol.com vindt natuurlijk plaats in een warenhuis of magazijn, waar de spullen vandaan naar de klanten worden verzonden. Robots kunnen bijdragen aan het automatiseren van de keten. Dit wordt ook wel e-logistiek genoemd. Het zal ervoor zorgen dat pakketten nog sneller en effectiever verwerkt kunnen worden, waardoor het gemak bij klanten om online te bestellen in plaats van de winkel, ook alleen maar groter wordt.

De Metaverse kan online winkelen veranderen

Je kon er niet omheen, wany Facebook het voortaan Meta als bedrijf en heeft bij de lancering van hun nieuwe naam ook de Metaverse gelanceerd. De presentatie had misschien werd nog niet door iedereen heel serieus genomen, met Mark Zuckerberg die zijn vrienden in een online omgeving treft als in een soort rollenspel, maar grote bedrijven hebben de Metaverse al op een andere manier opgepakt en uitgewerkt.

Een goed voorbeeld zijn de kledingwinkels zoals Zara en Nike die al een digitale winkel hebben ontwikkeld voor de Metaverse. Het gaat daarbij om een digitaal platform dat via augmented reality en zelfs virtual reality kleding toont aan de online shopper. Het zal de beleving van online winkelen groter en indringender maken. Ook H&M leek de Metaverse te betreden, maar dat bleek te berusten op een misverstand. Het ging echter om een concept dat Ceek City, een ontwikkelaar van VR-omgevingen, had ontwikkeld voor de voor de Zweedse modegigant.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie