Het college wil detailhandel concentreren in het centrum van Veenendaal.
Het college wil detailhandel concentreren in het centrum van Veenendaal. Google Maps

College spreekt over detailhandel op bedrijventerreinen

12 november 2021 om 11:20 Winkels

VEENENDAAL Voor detailhandel is op de bedrijventerreinen geen plaats. Dat geeft het college de politieke partijen aan in een raadsinformatiebrief. De gemeente moet voor de komende twintig jaar een visie opstellen voor haar bedrijventerreinen. Enkele partijen hadden gevraagd de mogelijkheden voor verruiming van de vestigingsmogelijkheden te onderzoeken. En zelfs of een bredere mobiliteitsboulevard gewenst is, waar naast auto’s en motoren tevens (elektrische) scooters en fietsen te koop zijn.

Bij een positieve uitkomst wilden Lokaal Veenendaal, D66, ChristenUnie, ProVeenendaal, DENK, GroenLinks en PvdA hiervoor op de autoboulevard ruimte maken in het bestemmingsplan Noorderwerk. Deze effecten van een brancheverbreding zijn door Bureau Stedelijke Planning onderzocht in een quickscan. Hierbij heeft zij zich gericht op de mogelijkheid van een detailhandelsbestemming met tweewielerzaken. Kan dit op basis van huidige regelgeving en beleid en welk effect heeft het op de detailhandel in Veenendaal? Het onderzoek geeft aan dat de gemeente zelf de bestemming moet regelen wat aan verkoop is toegestaan. Veenendaal had zelf al besloten dat zij de detailhandel wil concentreren in het bestaande winkelgebied.

NEGATIEF EFFECT ,,Het college wil deze lijn voor detailhandel voortzetten. Er is al een groot overschot aan retailmeters in Veenendaal. Voor de bedrijventerreinen zien we juist dat we de meters hard nodig hebben’’, laat wethouder Dylan Lochtenberg weten. Het college wil de schaarse vierkante meters die zij op bedrijventerreinen hebben inzetten voor meer arbeidsplaatsen per vierkante meter en de detailhandel concentreren op de bestaande winkelstructuur tegen de leegstand van winkelpanden. ,,Voor een vitale binnenstad.” Een tweewielerspeciaalzaak past daardoor volgens de wethouder niet op het bedrijventerrein. Het rapport stelt zelfs dat het aannemelijk is dat er minimaal geen positief effect is voor de binnenstad, wanneer een grootschalige fietsenwinkel op een bedrijventerrein komt.

UITZONDERING Het koopcentrum van Veenendaal zou nu al voldoende vierkante meters beschikbaar hebben voor een tweewielerspeciaalzaak. Dit zou passen binnen het vastgestelde beleid van de gemeente om detailhandel te concentreren in het centrum. Een tweewielerspeciaalzaak op het bedrijventerrein past niet binnen het bestaande provinciale, regionale en lokale beleid. Een eenmalige uitzondering valt te beargumenteren, maar wijkt wel af van de regels van de afgelopen jaren. Dit kan de deur openen voor andere detailhandel in sport, dierenbenodigdheden tot bruin- & witgoed om zich op een bedrijventerrein te vestigen. En dit zit de gestelde ambities voor bedrijventerreinen voor Veenendaal de komende twintig jaar met meer arbeidsintensieve bedrijvigheid in de weg. De gemeenteraad zal moeten beslissen in hoeverre zij haar beleid wil aanpassen om een uitzondering mogelijk te maken.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie