Afbeelding
Provincie Utrecht

Eerste deel Rondweg-oost verbreden in 2024

20 december 2022 om 09:20 Verkeer en vervoer

VEENENDAAL De start om het eerste deel van de Rondweg-oost te verbreden wil de gemeente deze maand met de provincie vastleggen. Maar of dit voor 2025 gerealiseerd zal zijn, blijft met de huidige problemen in de bouw nog wel onzeker. Het komende jaar moet de omgeving de gelegenheid krijgen mee te kijken naar deze plannen.

Door Peter Kuijpers

De gehele Rondweg-oost verbreden is nog niet mogelijk door de stikstofproblematiek. ‘Voor de verbreding van de Rondweg-oost (N233) en een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van de Prins Clauslaan heeft het college in april 2019 een bestuursovereenkomst tussen de gemeente en provincie ondertekend. De ruimtelijke procedure hiervoor wordt echter vertraagd door het stikstofprobleem. Voor het noordelijk deel is een oplossing gevonden, waardoor het mogelijk wordt om concrete stappen te ondernemen’, laat het college weten. Het gaat dan om een deel van de Rondweg-oost verbreden en de aansluiting op de laatste buurt in Veenendaal-Oost; Groenpoort.

PARTICIPATIE ‘Voor het noordelijk deel is de stikstofoplossing voor de bouw- en gebruiksfase van de weg geregeld. Hierdoor is het mogelijk om dit deel naar voren te halen en eerder tot uitvoering van deze werkzaamheden over te gaan. Voor de realisaties van ongeveer 950 woningen in de wijk Groenpoort is in het kader van de leefbaarheid vereist dat geluidswerende voorzieningen langs de Rondweg worden aangelegd.’ De keuze voor deze voorzieningen wil de gemeente met de betrokken omwonenden doornemen. Bij een eerdere bijeenkomst waren hier al belanghebbenden en Veenendaal wil volgend jaar de geïnteresseerden informeren over het verdere proces.

Groenpoort krijgt naast de noordelijke verbreding van de N233 een rechtstreekse aansluiting voor een goede verkeersontsluiting. Veenendaal zal met de provincie Utrecht de nadere afspraken vastleggen voor de samenwerking in de voorbereiding en uitvoering van de werkzaamheden. ‘Voor de infrastructurele aanpassingen die nodig zijn geldt een gemeentelijke bijdrage van 1,83 miljoen euro. Het rijk heeft hiervoor, in het kader van de versnellingsgelden, 1,2 miljoen euro beschikbaar gesteld. Voorwaarde hierbij is een 35 procent cofinanciering. Vanwege de belangen voor de wijk Groenpoort heeft Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-Oost (OVO) zich bereid verklaard deze cofinanciering van 641.830 euro te voldoen.’

RISICO’S Hiermee zijn de kosten voor de werkzaamheden geregeld en kunnen alle voorbereidingen na de getekende overeenkomst beginnen. ‘De realisatie van de werkzaamheden wordt in het tweede kwartaal van 2024 gestart. Dit neemt ongeveer een half jaar in beslag. Eind 2024 kan deze eerste fase worden afgerond. Enkele aspecten vormen nog wel een risico voor het halen van deze planning. Zoals aanbestedingsprocedure en tijdige beschikbaarheid van materiaal en personeel. Binnen de projectorganisatie hebben deze risico’s de volle aandacht’, besluit het college. Wethouder Engbert Stroobosscher liet eerder al weten dat wanneer de provincie Utrecht voldoende stikstofruimte heeft, zij kan kijken naar de verbreding van de gehele Rondweg-oost.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie