Afbeelding
Henny Jansen

Flinke stijging in aantal grote treinstoringen

26 januari 2022 om 10:25 Verkeer en vervoer

VEENENDAAL Treinreizigers kregen in 2021 meer grote storingen te verduren dan een jaar eerder, al hebben ze hier nog steeds minder mee te maken dan voor de coronacrisis. Dat blijkt uit een analyse op gegevens van Rijdendetreinen.nl van alle storingen waardoor treinen minstens 10 minuten waren vertraagd. Ook op de stations in de gemeente Veenendaal en Rhenen steeg het aantal storingen.

Op station Veenendaal Centrum waren in 2021 44 storingen met een tijdsduur van minimaal 10 minuten. Dat is een stijging van 26 procent vergeleken met 2020. Van de storingen vond 75 procent doordeweeks plaats en 20 procent tijdens de avond- of ochtendspits. Op station Veenendaal West waren 37 storingen van minimaal tien minuten, een stijging van 23 procent. Van deze storingen vond 84 procent doordeweeks plaats en 22 procent tijdens de avond- of ochtendspits. 

Op station Rhenen waren minder storingen dan op de Veenendaalse stations, maar de 19 storingen van 10 minuten of meer in Rhenen was wel een stijging van 90 procent ten opzichte van 2020. Van deze storingen vond 47 procent doordeweeks plaats en 11 procent tijdens de avond- of ochtendspits.

Op station Veenendaal De Klomp waren in 2021 43 storingen met een tijdsduur van minimaal 10 minuten. Dat is een stijging van 43 procent vergeleken met 2020. Van de storingen vond 81 procent doordeweeks plaats en 23 procent tijdens de avond- of ochtendspits.

LANDELIJK Nationaal waren er in 2021 waren op spoortrajecten 4.150 vertragingen van tien minuten of langer. Dat is meer dan de 3.585 storingen die in 2020 werden geteld. In 2019 hadden reizigers nog met 4.639 storingen te maken. 

De meeste storingen vorig jaar zijn veroorzaakt door problemen met het treinmaterieel, namelijk een derde van het totaal. Ook problemen met de infrastructuur zijn een belangrijke oorzaak van niet-rijdende of vertraagde treinen. In dat geval gaat het bijvoorbeeld om een beschadigde bovenleiding, een defecte overweg of een wisselstoring.

De NS zegt in een reactie zijn eigen prestaties te beoordelen door onder meer te bekijken hoe vaak reizigers op tijd aankomen. De spoorvervoerder schat in dat 94,4 procent van de reizigers in 2021 op tijd was, een verbetering ten opzichte van de 93,5 procent die een jaar eerder werd gemeten. De NS vervoerde dagelijks gemiddeld 611.000 reizigers, een ruime halvering ten opzichte van 2019, toen er nog geen coronapandemie was. 

De cijfers over treinstoringen van Rijdendetreinen.nl gaan overigens niet alleen over de NS, maar ook over regionale vervoerders als Connexxion en Keolis.


OVER DE CIJFERS De bovenstaande kaart geeft het aantal grote storingen (minstens 10 minuten) per station in 2021 weer. Hoe groter een bol, hoe meer storingen. Aan de kleur van de bol is te zien of het aantal lange vertragingen is gestegen, gedaald of gelijk gebleven ten opzichte van een jaar eerder. Bij grote treinstoringen wordt elk traject waarop een vertraging is los geteld. Een treinstoring die meerdere stations raakt, wordt bij elk station los geteld. Als er een storing is tussen Utrecht Centraal en Nijmegen, dan telt dat ook mee op de stations als Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen en Arnhem. Door op het station te klikken krijg je extra informatie te zien. Door te klikken op provincie kunnen de storingen per provincie aan of juist uit worden gezet.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie