Afbeelding
Gemeente Veenendaal

Visie Bedrijventerreinen 2030 unaniem aangenomen; discussie over mobiliteitsboulevard

27 januari 2023 om 08:00 Politiek

VEENENDAAL De Visie Bedrijventerreinen 2030 is unaniem door de gemeenteraad aangenomen. Het nu aangepaste voorstel lag december 2021 al voor aan de raad voor een meerjarenplan, maar toen werd besloten om de visie voor een jaar vast te stellen, de mogelijkheid van een duurzame mobiliteitsboulevard mee te nemen en alles na een jaar weer te evalueren. Dat is dus nu gebeurd. Alle partijen vonden het een goed voorstel waarin letterlijk en figuurlijk de ruimte werd geboden voor de bedrijvigheid in Veenendaal.

Die unanimiteit was geen verrassing, aangezien het debat een jaar eerder al uitgebreid werd gevoerd. Punt van aandacht en discussie was de duurzame mobiliteitsboulevard. Om helder te hebben wat dat nu precies behelst, stelde de ChristenUnie samen met het CDA middels een op de VVD na door alle partijen gesteund amendement voor om daarvoor de definitie van Bureau RHO op te nemen in de Visie. In het door hen uitgebrachte rapport stonden ook aanbevelingen, die de partij graag als startpunt zag. Daarbij zou de gemeente dan niet verantwoordelijk zijn voor de totstandkoming, maar wel de faciliterende en stimulerende partij zijn die zoveel mogelijk drempels wegneemt. 

NOODZAAK Het college zag in het kader van duurzaamheid en alle – gewenste – ontwikkelingen de noodzaak in en ging graag het gesprek aan. Daarbij moest het wel van twee kanten komen: ondernemers moesten ook aangeven mee te willen doen. De gemeente zou in elk geval niet een wijziging van de bestemmingsplannen aanvragen en daarmee alle kosten voor eigen rekening nemen.

De VVD wilde liever meer arbeidsplaatsen en een ICT-campus dan zo’n boulevard die in de woorden en beleving van de altijd spitse Peter van Yren niets meer was dan ,,een plaats waar je fietsen en elektrische steps kunt kopen.” Stel dat een bedrijf door ruimtegebrek dankzij zo’n boulevard uit Veenendaal zou vertrekken, dan moest een werknemer daar alsnog heen. Met de auto. De partij zou zeker niet instemmen met moties en amendementen voor deze ‘fata morgana’.

MOGELIJKHEDEN Teus Nieboer van ProVeenendaal zag in zijn maiden speech vooral de mogelijkheden voor alternatief vervoer en een kans voor Veenendaal om zich te profileren in de regio en mensen zelfs te verleiden tot een dagje Veenendaal. Voor het CDA, dat meermaals in debatten het manco van het OV aanstipte, was het ook een goede kans. De partij mistte in de visie wel het probleem van verstening en de toenemende hittestress en zei aan een initiatief te werken om het te tackelen.

Jaap Pottjewijd van Lokaal Veenendaal haalde Edison aan: een visie zonder executie is een hallucinatie. Een visie is mooi, maar kon het college ook concreet zeggen hoe dat dan geregeld ging worden en was er in elk geval niet een verdeelsleutel bij een exploitatie overeenkomst? 

AMBITIE In een niet gehaalde motie stelde hij voor om alle bestemmingsplannen om te zetten in omgevingsplannen en in het nieuwe omgevingsplan ‘Noorderwerk’ ruimte te maken voor de bestemming mobiliteitsboulevard.

Hans van de Braak van de PvdA zag graag dat de gemeente zelf het plan zou bekostigen, zodat ondernemers zouden weten waar ze aan toe waren. De SGP wilde dat de gemeente actief was en bleef om bij de provincie ook letterlijk en figuurlijk de ruimte te vragen voor het ontwikkelen van bedrijventerreinen.

Wethouder Verloop kon nog niet vertellen hoe het proces er helemaal uit zou komen te zien. Wat hem betreft, was het een zoektocht naar een evenwicht tussen ambitie en de realiteit van de praktijk binnen de bestaande kaders, die gemeente en ondernemers samen stap voor stap gaan realiseren op weg naar een energieneutraal Veenendaal.

Door Arjan van den Berg

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie