Norbert Witjes: ,,We zijn blij dat we nu weer met een kwalitatief goede en betrouwbare krant de mensen in Veenendaal mogen voorzien van nieuws.”
Norbert Witjes: ,,We zijn blij dat we nu weer met een kwalitatief goede en betrouwbare krant de mensen in Veenendaal mogen voorzien van nieuws.” Ted Walker

‘Wij geloven in lokale journalistiek’

7 oktober 2021 om 08:57 Maatschappelijk

VEENENDAAL ,,Het voelt echt wel als thuiskomen.” Hoofdredacteur Norbert Witjes van BDUmedia, de uitgever van De Rijnpost, is klip en klaar. ,,Toen we met de Veenendaalse Krant uit Veenendaal vertrokken deed dat echt wel pijn. We zijn blij dat we nu weer met een kwalitatief goede en betrouwbare krant de mensen in Veenendaal mogen voorzien van nieuws.”

Begin juni kwam het nieuws naar buiten dat De Rijnpost door DPG Media was verkocht aan BDUmedia. Dat was ‘slechts’ anderhalf jaar nadat de Veenendaalse Krant verkocht werd en de Barneveldse uitgever daarmee van het lokale krantentoneel in Veenendaal verdween. Witjes legt uit waarom dat toen gebeurde en waarom hij blij is dat BDUmedia weer terug is in Veenendaal. 

Neem ons nog eens mee terug naar eind 2019. Toen verkocht BDUmedia de Veenendaalse Krant aan DPG Media. Waarom gebeurde dat?
Witjes: ,,Het aantal bestedingen van lokale adverteerders in lokale media neemt af. Dat zien we al heel wat jaren in krantenland. Lokale ondernemers verspreiden hun advertenties ook via sociale media bijvoorbeeld. Dat betekent dat in Nederland zo’n vijftig procent van de advertentiegelden naar Google en Facebook gaat, en dus ook het land uit verdwijnt. Je ziet dat de markt kleiner wordt en daar moet je als uitgever op anticiperen. Twee of drie rendabele lokale kranten in één gebied uitbrengen kan eigenlijk niet meer. We hebben toen contact gehad met DPG Media en uiteindelijk zijn over en weer kranten gekocht en verkocht om te zorgen dat je overal een gezonde positie krijgt. En zo is Veenendaalse Krant naar DPG gegaan en, ten gunste van De Rijnpost, uit de markt gehaald.”

Wat is er sindsdien gebeurd?
,,Nou, we hebben wel gemerkt dat we Veenendaal heel erg hebben gemist. Het is een heel mooi gebied om actief te zijn, we hadden er al jarenlange ervaring. We kennen ‘t Veen, dus dan wil je daar actief zijn en blijven. Hoezeer je het bedrijfsmatig ook kunt begrijpen, het afscheid van Veenendaal deed wel pijn.”

,,Los daarvan hebben we ook gezien dat een bedrijf als DPG Media de afgelopen tijd steeds minder focus kreeg op lokale kranten maken. Er bleef naar ons idee wel wat liggen in Veenendaal. En precies op het vlak waarvan wij denken: dat zouden wij wel graag willen en kunnen doen. En dan wordt het gevoel dat we in Veenendaal weer een krant wilden gaan uitgeven steeds sterker.”

Toen we met de Veenendaalse Krant uit Veenendaal vertrokken deed dat echt wel pijn

Dus toen de kans zich voordeed om met BDUmedia weer terug te keren in Veenendaal, hadden jullie daar wel oren naar?
,,Jazeker! Zo zijn we vorig jaar in gesprek gekomen met DPG Media of wij weer de krantenmaker in Veenendaal konden worden. En dat heeft geresulteerd in de aankoop van in totaal elf kranten, waaronder De Rijnpost.”

,,Ik snap het wel als mensen dat verwarrend vinden, maar dat heeft natuurlijk te maken met bedrijfsmatige beslissingen die op hoog niveau genomen worden en die erop gericht zijn om een gezond bedrijf te zijn dat ook in de toekomst lokale kranten kan maken. Op dat moment was het wel een begrijpelijke keuze. En het is nog steeds zo dat er één lokale krant in Veenendaal is die de marktleider is en daar willen wij graag invulling aan geven. We zijn heel wat jaren in Veenendaal geweest met kranten en websites, de afgelopen periode vooral online met RegiosportVeenendaal.nl. Het is fijn om nu weer met een krant het nieuws te brengen. Dus daar zijn we heel blij mee.”

Dit is nu de vijfde Rijnpost in BDU-stijl. Hoe zijn die eerste weken verlopen?
,,Heel goed eigenlijk. De krant ziet er heel mooi uit. Het geeft een mooie mix van al het nieuws dat gaande is in Veenendaal. Ik denk dat we met de stappen die we zetten als organisatie, als redactie en verkoop ook, een heel belangrijke rol kunnen spelen in de lokale gemeenschap. Om dé informatieleverancier te zijn in Veenendaal, zowel voor nieuws als voor informatie vanuit organisaties of over ondernemers in Veenendaal.”

,,Het is heel belangrijk om een goede lokale nieuwsvoorziening te hebben. Een combinatie van journalistieke verhalen, zodat we onze rol als waakhond van de lokale democratie kunnen vervullen, aangevuld met alles wat voor de Veenendalers van belang is om hun leven in te kunnen richten.”

Als inwoner is het belangrijk om te weten wat er gebeurt in jouw woonplaats

Was het moeilijk om dat weer op te pakken in Veenendaal? Het vraagt wel wat, ook organisatorisch, om na anderhalf jaar weer een krant te gaan maken.
,,Dat kost zeker heel wat inspanningen. We maken de krant met vertrouwde mensen die tot voor 1 september ook bij De Rijnpost betrokken waren, maar we hebben het team ook uitgebreid zodat we meer slagkracht kunnen hebben. Als ik zie hoe dat is opgepakt door de nieuwe collega’s mét de collega’s die al langer voor BDUmedia werken, is dat supersnel gegaan. Nogmaals, met heel hard werken, maar voor de buitenwereld ogenschijnlijk heel eenvoudig, heel soepel. Dat is heel fijn voor de mensen in Veenendaal, maar óók voor alle betrokken freelancers, redacteuren, verkopers; voor het hele team dat samen De Rijnpost maakt.”

BDUmedia is nu met De Rijnpost niet alleen terug in Veenendaal, sinds vandaag ook in de stad Rhenen. Waarom is die keuze gemaakt?
,,Omdat we zagen dat er in Rhenen ook nog wel een witte vlek was. Volgens ons kan daar op lokaal niveau veel meer gedaan worden met Rhenens nieuws. Wij willen ook daar onze rol oppakken met het oog op de lokale politiek, omdat de mensen daar recht hebben op een goede informatievoorziening.”

Mensen kunnen bij ons terecht voor betrouwbaar en geverifieerd lokaal nieuws

,,We beginnen nu met wekelijks twee Rhenense pagina’s en de komende maanden willen we gaan opbouwen. Ik denk dat het voor de mensen in Rhenen heel fijn is om weer een eigen krant te hebben. Tegelijk willen we in gesprek zijn en blijven om te peilen waar behoefte aan is, wat de inwoners zouden willen weten.”

Wat mogen de mensen in Veenendaal verwachten van De Rijnpost?
,,Een goede onafhankelijke nieuwsvoorziening. Als inwoner is het belangrijk om te weten wat er gebeurt in jouw woonplaats. Dat is nieuws dat je direct raakt, het komt heel dichtbij en dat vinden mensen belangrijk. Daarnaast dat wij een podium bieden voor informatie over alles wat in Veenendaal gebeurt en dat wij onze rol als onafhankelijk medium zeer serieus nemen. Mensen kunnen bij ons terecht voor betrouwbaar en geverifieerd lokaal nieuws. Voor BDUmedia is lokaal nieuws onze core-business. Wij hebben onze focus op lokale media. Dat is waar onze kracht zit en waar we al 150 jaar ervaring in hebben. We vinden het een heel mooie rol om dat te mogen doen. Wij geloven in lokale journalistiek en ook in de toekomst daarvan. Zeker ook voor De Rijnpost.”

Nieuws uit Veenendaal en Rhenen kan rechtstreeks op onze website gepubliceerd worden bij Deel je Nieuws. Tips of suggesties kunt u ons laten weten via derijnpost@bdu.nl Wilt u adverteren in De Rijnpost, neem dan contact op met onze media-adviseurs Marieke van Egdom (06-83627260, m.v.egdom@bdu.nl) of Christoph Willemsen (06-20211008, c.willemsen@bdu.nl).

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie