Puck, Mats en Marion van Aart (van links naar rechts) in de showroom van Paperclip.
Puck, Mats en Marion van Aart (van links naar rechts) in de showroom van Paperclip. Freek Wolff

Paperclip wenskaarten op nieuwe zichtlocatie langs A12: ‘We zijn de beste geworden’

25 augustus 2022 om 09:00 Zakelijk

VEENENDAAL Vreugde, verdriet, geluk, vriendschap, felicitaties, medeleven en kerstwensen. Het zijn gevoelens die je communiceert met een persoonlijke wenskaart. Paperclip doet dit al 38 jaar, een Veenendaals bedrijf dat in juni verhuisde naar een zichtlocatie langs de A12.

door Freek Wolff

Binnen zijn de muren groen, wat zorgt voor een coherent en fris interieur, naast veel glas voor een transparante uitstraling. De showrooms met honderden kaarten staan in de spots, waar Paperclip een grote stijlvariatie aan creativiteit laat zien, van Bohemian tot Iconic en van Savanna tot Freestyle Graphix, Fineart, Velours en Comix. ‘Een kaart blijft langer hangen!’, is een slogan van Paperclip.

,,Mijn vader richtte de uitgeverij op in 1984. Hij heeft dezelfde voornaam als ik. Onze creativiteit zit in de kaarten”, zegt directeur Puck van Aart jr. met een glimlach. Hij nam het bedrijf over, samen met zijn zus Marion. Intussen werkt sinds een paar jaar ook zijn zoon Mats bij Paperclip.

CARDSHOPS Het eerste magazijn werd in de garage bij de woning aan de Dijkstraat in gebruik genomen, omdat Van Aart senior het als vertegenwoordiger van een Rotterdamse uitgeverij zelf wilde proberen. ,,In het begin van de jaren tachtig bleek dat een goed moment, omdat er veel cardshops bij kwamen. Hij kwam in contact met kunstenaar Leendert-Jan Vis, met wie hij de eerste twintig jaar succes had met een groot scala aan kaarten. Het was een populair communicatiemiddel onder de jeugd.” Paperclip had in die jaren ook vestigingen in Duitsland, Oostenrijk, België, Zwitserland, Engeland en Zweden.

(de tekst gaat onder de foto verder)


Puck van Aart en Marcel Oldeman (hoofd inkoop) voor het nieuwe pand langs de A12. - Freek Wolff

In 1986 verhuisde Paperclip al naar een nieuw gebouw op bedrijventerrein Klovenier, waar organische groei plaatsvond naar zes magazijnen. Het kantoor werd gerealiseerd aan de Koningsschot. Van Aart junior kwam bij zijn vader in het bedrijf in 1993, terwijl hij zo rond het jaar 2000 de directie ging voeren.

De markt veranderde, met een verclustering van retailorganisaties. De individuele cardshops en winkels werden ketens (zoals Expo, Bruna en Primera), en er was ruimte voor maximaal 2 grote wenskaartenuitgeverijen plus wat nichespelers. Na een heroverweging koos Paperclip ervoor om één van die grote uitgeverijen te worden in haar branche, met pure concentratie op Nederland en België. ,,We gingen investeren in collecties, productontwikkeling en verkoop. De logistiek ging naar het Centraal Boekhuis en later naar Audax.”

We zijn de enige uitgeverij van wenskaarten die het hele scala bestrijkt

In de loop der jaren maakte Paperclip een tamelijk stormachtige ontwikkeling door. ,,We zijn de beste geworden en dat zijn we al een hele tijd. Nu willen we ook de grootste worden”, zegt de ambitieuze Veenendaler Van Aart. ,,We zijn de enige uitgeverij van wenskaarten die het hele scala bestrijkt, van stadsgezichten tot rouwkaarten, van toerisme tot kunst en van fotografie tot kerstkaarten. We innoveren het meest en brengen zo’n vijftien nieuwe collecties per jaar op de markt. Een kaart is een uniek communicatiemiddel. Het zegt iets over de zender en over de persoon die ontvangt. Je stuurt een ander exemplaar naar je nichtje dat geslaagd is dan naar je tante die tachtig wordt.”

Naast kaarten levert Paperclip agenda’s, kalenders, notitieblokken, adresboekjes en pennen. ,,Alles waar we met design onze eigen waarde aan toe kunnen toevoegen. En elk jaar maken we zo’n 1200 nieuwe producten.” Die worden gedrukt in China en komen in containers naar Veenendaal. Ze worden geplaatst op drie smetteloze magazijnverdiepingen met in totaal zesduizend vierkante meter aan oppervlakte, pal bij het kantoor met de administratie en een ontwerpafdeling. ,,Daarom wilden we de logistiek zelf gaan doen, zodat we meer grip op het hele proces hebben. Dat is nu gelukt in dit pand, ook een plek met veel meer uitstraling.”

(de tekst gaat onder de foto verder)


,,Als je ervoor gaat, krijg je hier de kans om je capaciteiten te ontwikkelen in diverse functies.” - Freek Wolff

DISTRIBUTIE Er werkt vijftig man personeel bij Paperclip, terwijl de directeur verwacht dat hij nog zo’n twaalf medewerkers kan gebruiken wanneer de eigen distributie volledig operationeel is. ,,Ik ben 33 jaar geleden in het magazijn begonnen”, zegt Marcel Oldeman. Na een aantal andere functies is hij intussen hoofd inkoop geworden. ,,De sfeer is hier altijd goed, wat het werk heel fijn maakt. Alles is hier op orde en je krijgt de ruimte om jezelf te ontwikkelen binnen het bedrijf. Wanneer we heel druk zijn, zet je een extra stapje en help je elkaar. Ook nu zitten we in een transitie, zodat er weleens mensen van de studio naar beneden komen om een container leeg te halen.”

Onze medewerkers krijgen veel vrijheid en mogen fouten maken. Daar groeien mensen van.

De directeur voegt toe dat de organisatie van Paperclip flink plat is, wat wil zeggen dat er weinig managementlagen zijn. ,,Op die manier zijn er directe lijntjes naar onze mensen. Bovendien geloof ik heel erg in een professionele organisatie, waarbij onze medewerkers veel vrijheid krijgen en fouten mogen maken. Daar groeien mensen van. Ze vinden het niet leuk om altijd binnen de lijntjes te moeten werken. Dat geeft heel snel het gevoel van eigendom aan je baan. En voldoening. Als je ervoor gaat, krijg je hier de kans om je capaciteiten te ontwikkelen in diverse functies.”

Nu zoekt Paperclip voor de distributie nieuwe medewerkers. Zij werken in lichte en schone magazijnen. Door de huidige technische mogelijkheden is het werk hier ook niet meer zwaar of fysiek belastend. In de kantine staat het broodbeleg voor de lunch op tafel, naast een flinke biljarttafel. Puck van Aart senior komt hier een paar keer in de week nog een balletje stoten. En zo is de cirkel rond.

Informatie: Paperclip, Citadel 20, Veenendaal, www.paperclipcards.com , tel. 0318-563636.

Dit artikel wordt u aangeboden door Paperclip. Ook profiteren van het grote bereik van de print- en online kanalen van De Rijnpost.nl? Neem dan contact op met Marieke van Egdom (06-83627260, m.v.egdom@bdu.nl) of Christoph Willemsen (06-20211008, c.willemsen@bdu.nl).

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie