Afbeelding
Pixabay

College onderzoekt oplossingen voor verkeersdoorstroom Veenendaal-Oost

29 november 2021 om 14:09 Verkeer en vervoer

VEENENDAAL Wethouder Engbert Stroobosscher is voortdurend aan het kijken naar een betere doorstroom vanuit Veenendaal-Oost. De SGP had schriftelijke vragen gesteld over de file op de Van Essenlaan. Zowel in de spits als vaak op zaterdagen. De partij constateerde hier eind oktober zelfs een file, terwijl het op de Rondweg-Oost rustig was.

De gemeente kan geen exacte oorzaak noemen; wel was er die zaterdag een aanrijding geweest. Maar de gemeente weet dat er een structurele verbetering nodig is voor de bereikbaarheid van Veenendaal-Oost. ,,Zo hebben we gemerkt dat ongeveer vijftig procent van de leerlingen van de school niet uit de wijk komt. En er zijn dan ouders die met de auto voor extra belasting zorgen op de weg’’, geeft de wethouder aan. Dit is met name in de ochtendspits. 

Verder ziet de gemeente dat automobilisten de rotonde ervaren als onoverzichtelijk. Mogelijk door de geluidswal aan de linkerkant, die zorgt voor minder zicht. Verder concludeert zij uit waarnemingen dat er meerdere automobilisten zijn die het lastig vinden de tweestrooksrotonde op te rijden.

KRUISING ,,Er is eerder gekeken naar een verkeersregelinstallatie. Maar het rendement van deze investering geeft geen betere doorstroming. Wel wil ik met de provincie opnieuw kijken of wellicht een turborotonde toch mogelijk is. Er zijn veel automobilisten die de rotonde nu niet op durven te rijden. Zeker wanneer ze rechtuit willen richting het centrum. Ook wil ik laten kijken of de huidige doseerlichten een betere afstelling kunnen krijgen om automobilisten een kans te geven de wijk uit te rijden’’, vult Stroobosscher aan. 

In de verdere toekomst moet de verbreding van de Rondweg-Oost de verkeerssituatie aanzienlijk verbeteren. Dan komt er een ongelijkvloerse kruising inclusief toe- en afritten. Dat maakt het eenvoudiger om ‘over te steken’ richting het centrum.

AANSLUITINGEN De SGP stelde verder vragen over de berekening van het aantal verkeersbewegingen met één in- en uitgang van Buurtstede en Veenderij. ,,Op de Rondweg-Oost wordt in de avondspits een I/C-verhouding bereikt van 80 tot 100 procent. Dit betekent dat sprake is van ernstig oponthoud”, geeft het antwoord van de gemeente aan. 

Deze files in de spits hadden de gemeente en provincie al verwacht. Het college kijkt nu naar korte- en langetermijnoplossingen. Van de turborotonde tot de verbreding met toe- en afritten. ,,De ontsluiting van Groenpoort over een paar jaar op de Rondweg-Oost maakt de school en winkels via een andere zijde ook bereikbaar. Door een duidelijke knip aan te brengen, is er echter geen autoverkeer tussen de wijken mogelijk.’’

ACHTERUITGANG Verder kijkt Veenendaal of zij de tweede afrit naar Veenendaal-Oost misschien een jaar naar voren kan halen in de planning. ,,De aansluiting Groenpoort op de Rondweg-Oost kan misschien wat eerder. En anders kunnen we hier een apart bestemmingsplan voor maken. Tevens zou deze route eerst als bouwweg kunnen dienen en later voor het ontsluiten van de bewoners’’, besluit wethouder Stroobosscher. Wel is de Waterhoen nu aangesloten op de ‘achteruitgang’ naar Dragonderweg. Dit kan de Van Essenlaan op dit moment al enigszins ontlasten.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie