
Nadenken over Omgevingsvisie in Veenendaal
28 september 2023 om 19:00 PolitiekVEENENDAAL De politieke partijen in Veenendaal kregen onlangs, tijdens een fietstocht door de Spoorzone, een aantal toekomstige beslissingen voorgeschoteld. Zoals het actualiseren van de Omgevingsvisie, maar ook hoe Veenendaal in de toekomst al het verkeer een plek moet gaan geven.
door Peter Kuijpers
De gemeente heeft reeds een Omgevingsvisie, maar deze wil zij iedere raadsperiode actualiseren. Sanny Brunekreeft-Lagerweij (ChristenUnie) wilde weten waarom dit dan nodig is. Hierop liet de ambtenaar weten dat het nu een uitgebreid document is, waar meer focus gewenst is. Tevens is er na de laatste visie nieuw beleid gemaakt, waardoor niet alles meer in het huidige stuk beschreven hoeft te zijn. Het voorstel is wel om te blijven bij de drie belangrijke thema’s: Gezond, Duurzaam, Veilig. Amir Al Itejawi (PvdA) had het idee dat er veel meer onderwerpen bij horen. Met het voorbeeld dat meer groen aanleggen goed is voor de duurzaamheid, tegen hittestress en tevens de gezondheid verbetert, zijn veel zaken in de voorgestelde thema’s terug te brengen.
EENZAAMHEID
Veenendaal kan wel meer beschrijven in de actualisatie van de Omgevingsvisie hoe zij veilig en gezond wil zien in de toekomst. De duurzaamheid is al uitvoerig beschreven, maar onder gezondheid kan bijvoorbeeld, volgens Dirk de Baat (SGP), de aanpak tegen eenzaamheid een plek krijgen. Met ontmoetingsplekken in de nieuwe Spoorzone buurt, of zelfs in de wooncomplexen, kan dit als onderwerp wel aandacht krijgen. De Spoorzone zal straks tweeduizend woningen krijgen. Veenendaal wil met haar Omgevingsvisie het nu versteende bedrijvengebied met groene gevels, groene daken en groene buiteninrichting daarin al gezonder maken. Bewoners kunnen tevens gaan recreëren in het groene Stadspark.
GEDRAG
Dit vraagt nog wel een oplossing voor de Industrielaan. Het eerste deel vanaf de Kerkewijk is al heringericht en ook voor het stuk naar de Groeneveldselaan zal de weg een andere uitstraling krijgen. Onder het motto: Meer stad, Meer landschap. Veenendaal denkt aan een inrichting als een tienminutenstad, waarbij alle voorzieningen snel te voet of met de fiets bereikbaar zijn. Bij de Spoorzone ligt ook Station Veenendaal Centrum met trein- en busverbindingen centraal. Het blijft een uitdaging het gedrag van mensen te veranderen om bijvoorbeeld niet te snel de auto te pakken, maar alleen wanneer nodig, meent Harold Schonewille (CDA). De gemeente wil in de actualisering van de Omgevingsvisie daarom in ieder geval goed naar de inrichting van de Spoorzone kijken.
BEDRIJVENTERREIN
Als laatste heeft de raad ook een bezoekje gebracht aan het terrein van TN Europe. Ooit gebouwd voor de kogellagerfabriek SKF. Deze is al voor een deel heringericht en de gemeente heeft vorig jaar een flink stuk grond van het bedrijf TN Europe gekocht. Zeker een 5,5 hectare, waar zij nu de hindercirkel wil terugbrengen van 200 meter naar 100 meter, tot de Groeneveldselaan. Daarmee kan zij de woningbouw in Het Ambacht mogelijk te maken. Het werkt versnellend naar een herinrichting van De Nijverkamp, omdat verschillende bedrijven interesse hebben getoond ondernemingen te verplaatsen. De gemeente kan dan de gronden op het bedrijventerrein beter benutten, want ook voor ondernemers is de ruimte in Veenendaal beperkt.