Afbeelding
Foto: Pixabay

Transport van zeecontainers: is het alweer te betalen?

16 november 2022 om 10:49 Partnercontent

Het leven van zowel burger als ondernemer is er de laatste jaren niet goedkoper op geworden. Iets wat de afgelopen jaren onbetaalbaar geworden leek te zijn, zijn bijvoorbeeld zeecontainers en het transport daarvan over zee. (Ze kunnen immers ook over land vervoerd worden over de weg of per spoor.) Dat heeft flink doorgewerkt in de wereldeconomie, want hoge kosten worden natuurlijk doorberekend en niet ieder bedrijf kon zich nog zeetransport permitteren. Maar hoe zit het inmiddels van de prijs van een zeecontainer en het vervoer daarvan? Is het alweer te betalen om goederen te exporteren of importeren over zee?

De prijs voor een container

Het zeecontainer nieuws tijdens de coronajaren was groot wereldnieuws: de container prijzen stegen astronomisch. Veruit de meeste zeecontainers worden geproduceerd in China, een land dat hard geraakt is door de coronapandemie. Daardoor ontstond er een schaarste aan zeecontainers en stegen de prijzen fors. Nog steeds zijn de prijzen van nieuwe zeecontainers hoog en afhankelijk van vraag en aanbod én het arbeidsloon in China. Gelukkig kun je ook een tweedehands container kopen voor een vaak aanmerkelijk gunstigere prijs. Maar je kunt ook bijna nieuwe zeecontainers kopen die er pas één reis op heeft zitten, omdat hij na productie vanuit China gevuld verscheept is naar Europa. Dan is het mogelijk om voor een kleine 3.500 euro een ‘nieuwe’ zeecontainer van 20 ft aan te schaffen. Een dubbel zo grote van 40 ft kun je dan voor een kleine 6.000 euro kopen.

Het transporteren van containers

Niet alleen de prijzen voor zeecontainers zelf, maar ook van het transport van een container ging de prijs in 2021 door het dak. Begin 2022 kostte het zelfs richting de 10.000 Amerikaanse dollar om een zeecontainer van 40ft te verschepen, kosten die ver boven de tarieven van enkele jaren daarvoor lagen. In de loop van 2022 zijn de kosten voor een container verschepen echter weer fors gaan dalen. Volgens de Drewry World Container Index lag de prijs voor het verschepen van een zeecontainer halverwege november 2022 ruim onder de 3.000 Amerikaanse dollar, een groot verschil dus met enkele maanden daarvoor. Daardoor is het nu dus weer betaalbaarder om goederen over zee te laten transporteren.

Oorsprong van zeecontainers

De recente ontwikkelingen hebben de wereld van zeecontainervervoer dus wel een beetje op z’n kop gezet. Het concept van de zeecontainer bestaat overigens wellicht korter dan je zou verwachten. Hij werd in 1956 ontwikkeld door de Amerikaan Malcolm McLean, een vrachtwagenchauffeur die eigen transportbedrijf startte. Hij had de buik vol van de inefficiëntie bij het overladen van goederen in de haven een ging aan de slag met het bedenken van een oplossing daarvoor. In eerste instantie bedacht hij een soort trailer, maar de wielen zorgde ervoor dat het niet stapelbaar was. Met het verwijderen van die wielen werd de huidige zeecontainer geboren. De afmetingen van zo’n container liggen tegenwoordig vast in een ISO-certificering, waardoor zeecontainers overal ter wereld dezelfde maten hebben en transport met zeecontainers zo efficiënt is. Ook zijn ze geschikt voor vervoer per trein en per vrachtwagen.

Het wordt inmiddels dus weer doenlijker om gebruik te maken van transport over zee met zo’n handige zeecontainer. Uiteraard hoef je een zeecontainer niet per se te kopen en bestaan er ook mogelijkheden om ze te huren. Maar als je vaker goederen wilt exporteren of importeren, loont het meer om er zelf een aan te schaffen in plaats van telkens opnieuw huur te moeten betalen voor de container.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie