Afbeelding
Pixabay

Kinderen op achterstand door coronaperiode: Veenendaal krijgt 1,6 miljoen voor hulp

9 februari 2022 om 15:07 Onderwijs

VEENENDAAL Kinderen in Veenendaal hebben door de coronamaatregelen een achterstand in lezen, spelling en rekenen. Op het voortgezet onderwijs is de achterstand diffuus, maar het zijn voornamelijk de kwetsbare jongeren die ook hier extra hulp buiten school kunnen gebruiken. De gemeente Veenendaal krijgt nu bijna 1,6 miljoen om kinderen nog beter te helpen. 

door Peter Kuijpers

Dit blijkt uit een presentatie aan de gemeenteraad over de vraag hoe de gelden van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) in te gaan zetten. De scholen in Veenendaal hebben afgelopen half jaar een analyse gedaan uit gesprekken met ouders, docenten en leerlingen waar de problemen liggen voor de kinderen. De achterstanden volgen landelijke cijfers met 25 procent achterstand op lezen, 14 procent bij spelling en 16 procent bij rekenen. 

Het basisonderwijs ziet dit met name in de groepen 3, 4 en 6 waar kinderen veel nieuwe leerstof krijgen aangeboden. De leerlingen hebben grote verschillen laten zien tussen goed thuis kunnen leren en anderen die het niet op hebben kunnen pakken. Kwetsbare kinderen hebben de meeste vertraging opgelopen. En tevens het sociaal-emotionele speelt in het onderwijs een belangrijke rol. Kinderen misten onderling contact, hun vriendjes en vriendinnetjes.

VOORTGEZET ONDERWIJS Bij het voortgezet onderwijs was dit niet anders. Juist het onderlinge contact hebben de meeste jongeren tussen 12 en 18 jaar behoefte aan. De leerachterstanden verschillen ontzettend per vak, leerjaar en niveau. Dit is voor deze scholen zeer diffuus. Gemiddeld lijkt het mee te vallen, dus willen de scholen juist hun financiële steun inzetten op individuele leerlingen. 

Binnen de scholen zijn al diverse maatregelen ingezet van een verlengde brugklas, tot klassenverkleining en extra onderwijzend personeel. Toch ziet het voortgezet onderwijs dat leerlingen op het vwo vaker gelaten of somber zijn met een lagere motivatie. En dat bij vmbo er druk gedrag is, pesten is toegenomen en deze leerlingen moeite hebben prioriteiten te stellen. Voor alle achterstanden op school krijgt het onderwijs extra gelden, die zij zelf inzet volgens het menu van het ministerie. Het voortgezet onderwijs in de gemeente telt ongeveer zesduizend leerlingen, waarvan vierduizend kinderen uit Veenendaal.

MENTAAL WELBEVINDEN De gemeente krijgt nu bijna 1,6 miljoen om kinderen ook buiten school te helpen. Ondanks dat een deel van deze gelden al beschikbaar is, heeft Veenendaal gekozen eerst samen met het onderwijs een plan te maken hoe deze in te zetten. Vertegenwoordigers van het basisonderwijs en voortgezet onderwijs gaan na de analyse nu in werkgroepen en andere partners kijken welke activiteiten de kinderen het meest kunnen helpen. Dit kan in fysieke gezondheid en mentaal welbevinden met ruimte voor ontmoeting. 

Tevens moet er aandacht zijn vanuit de gemeente voor de zwakke en kwetsbare kinderen, met name in een kwetsbare thuissituatie. Hier is ondersteuning nodig en kunnen partijen als Jeugdzorg en CJG tot de bibliotheek helpen voor het vinden van een werkplek en rust. Het basisonderwijs heeft al samenwerkingen met bijvoorbeeld Veens Welzijn en wil dat voornamelijk de kansengelijkheid aandacht krijgt: ‘Elk kind heeft recht op goede begeleiding’. De gemeente kan dit oppakken waar de school stopt.

VENTILATIE Youssef Boutachekourt (D66) was geschrokken van de schade door corona en Jeroen van Esseveld (CU) wil ook naar de verdere organisatie kijken. Op de vraag van Greet Vallée-Quaars van GroenLinks kwam naar voren dat bestaande problemen zijn verzwaard bij kinderen uit kwetsbare gezinnen en Sietse van der Bij (SP) vraagt zich af hoe het geld op de lange termijn kan helpen. 

De gemeente wil in haar plannen met deze 1,6 miljoen onder andere investeren op samenwerkingen, zodat deze de kinderen profijt blijven geven. Het geld is nu beschikbaar tot de zomer van 2023. Inmiddels was afgelopen december wel weer een nieuwe lockdown periode gestart, dus zijn de gegevens waar iedereen mee werkt wat vertroebelt. 

Naast vooral de sociaal-emotionele verbetering waar de gemeente aan kan werken voor de jongeren, vraagt het onderwijs ook te kijken naar verbeteringen van het binnenklimaat van gebouwen. Goede ventilatie vraagt nog een forse investering.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie