De omgeving bij Achterberg waar een toekomstige woonwijk van Rhenen zou kunnen verrijzen.
De omgeving bij Achterberg waar een toekomstige woonwijk van Rhenen zou kunnen verrijzen. Sander van Opstal

Mogelijk grootse bouwplannen in Rhenen

13 oktober 2021 om 10:59 Nieuwbouw

RHENEN Het afgelopen jaar heeft de gemeente hard gewerkt aan de ontwikkeling van haar visie op Rhenen 2035. Hoe ziet Rhenen er dan uit, welke werkgelegenheid is er dan? Vervoer, winkels, cultuur: in welk Rhenen willen wij leven. Rhenen heeft dat degelijk georganiseerd: de bewoners van Rhenen worden op allerlei manieren gevraagd om hun ideeën, beelden en behoeften mee te geven in een uitvoerig participatietraject. Afgelopen dinsdag nog was er een goed bezochte avond op het gemeentehuis waarin inwoners van Rhenen hun ideeën naar voren hebben gebracht.

door Sander van Opstal

Maar er staat meer te gebeuren. Enkele weken geleden verscheen, voor menigeen onverwacht, een interview met de Rhenense wethouder Barth van Eeten waarin plannen gemeld werden voor een nieuwbouwwijk aan de noordkant van Rhenen, in de Meent in het Binnenveld. Gesproken wordt over woonruimte voor wellicht duizenden mensen. Zelfs de mogelijkheid van een nieuw treinstation, halverwege Rhenen en Veenendaal-Centrum wordt genoemd.

Vorige week werd duidelijker wat de achtergronden van deze plannen zijn. Het is serieus. En het zou allemaal wel eens werkelijkheid kunnen gaan worden. Niet nu, maar wel over enkele jaren.

SAMENWERKING Vorige week heeft de gemeenteraad uitvoerig gesproken over de plannen van de Groene metropool, een nieuw samenwerkingsverband waarin 26 gemeenten (waaronder Rhenen, Ede maar ook Arnhem en Nijmegen) met andere overheden samenwerken met als doel de regio’s Foodvalley en Arnhem Nijmegen verder te ontwikkelen. De ideeën en plannen zijn opgeschreven in een rapport, de verstedelijkingsstrategie.

Dat is een integrale langetermijnstrategie (2025-2040) voor de fysieke leefomgeving met focus op de thema’s wonen, werken en bereikbaarheid in relatie tot onderwerpen als energietransitie, landschap en de leefomgeving. Er wordt globaal een beeld geschetst waar op de middellange (2030) en lange termijn (2040) de extra woon-en werklocaties voor de komende jaren een plek kunnen krijgen. De keuzes waar nu precies gebouwd gaat worden en wat daarvoor nodig is, zijn in het verstedelijkingsconcept nog niet gemaakt. Het concept geeft wel richting voor de volgende stappen.

SLEUTELGEBIED Een van de gebieden die de komende jaren uitgewerkt gaat worden is het sleutelgebied Foodvalley -Zuid: het gebied tussen Rhenen, Veenendaal, Ede en Wageningen. De bouwsteen ‘wonen’ is de drijvende kracht achter de verstedelijkingsstrategie. Er is een vraag naar 40.000 nieuwe woningen in de gehele Foodvalley voorzien, waarvan er dus een groot aantal tussen Rhenen en Veenendaal gerealiseerd zouden kunnen worden. Inwoners van Foodvalley-Zuid zullen nog vaker dan nu gebruik gaan maken van de fiets, het openbaar vervoer of andere vormen van schone mobiliteit. Voor toekomstige ontwikkelingen is het verkennen van nieuwe stationslocaties/ haltes (mobiliteitshubs) vereist.

Ook is het nodig te bekijken welke hoogwaardige fietsverbindingen en OV noodzakelijk zijn om toe te voegen op de beschikbare auto-infrastructuur. Ook wil men ongewenste mobiliteit in het Binnenveld terugdringen. Tot slot is de uitvoering van al geplande infrastructurele projecten, zoals de verbreding van de Rijnbrug noodzakelijk.

NIEUWBOUWWIJK? Als inwoner vraag je je dan af: wordt dit een Rhenense nieuwbouwwijk? Of woont men in Rhenen-Noord, maar gaan de bewoners winkelen, shoppen, en naar school in Veenendaal? Hoe dan ook bieden deze ontwikkelingen kansen voor Rhenense jongeren om binnen Rhenen een woning te huren of te kopen. Ook als de toekomstige bewoners zich op Veenendaal gaan oriënteren voor hun dagelijkse bezigheden, maar de WOZ betalen ze toch echt aan de Rhenense gemeentekas.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie