De Rondweg-Oost in de richting De Klomp/A12. (foto: Danny van Zeggelaar)
De Rondweg-Oost in de richting De Klomp/A12. (foto: Danny van Zeggelaar) Foto: Danny van Zeggelaar

Ingezonden brief: ‘Rondweg Oost: welke partij staat voor het rentmeesterschap?’

4 december 2017 om 20:54 Algemeen

‘’Enkele jaren geleden heb ik mijn abonnement op een landelijk dagblad stopgezet. Ik was het meer dan beu om te lezen over een wereld waar angst wordt gezaaid om terreur te voorkomen en waar geld voorrang heeft boven mensen.
Ik hoef geen koffiedik te kunnen kijken om te weten waar dit naar toe gaat. Een goed oud Nederlands spreekwoord voorspelt het vervolg: een kat in het nauw maakt rare sprongen en dat geldt ook voor mensen die moeten leven in een opzettelijk gecreëerde angstwereld.
Hoe het uitpakt daar waar geld belangrijker is dan mensen, kunnen we al enige jaren zien: we verzieken ons eigen leefklimaat en scheppen daarmee onze eigen ontevredenheid en ziektes. 

Sinds gisteren ben ik ook gestopt met het lezen van de Rijnpost en de Veenendaalse krant. 
Ik wil niet meer lezen over koopzondagen waarvan de zogenaamde inspraak net zo lang gemanipuleerd wordt totdat de gewenste uitkomst er is. 
De ene enquête onder de Veenendaalse burgers volgt na de andere, het ene onderzoek volgt na het andere en iedere keer is de uitkomst: er is geen duidelijke meerderheid vóór de koopzondag en evenmin een duidelijke meerderheid tégen die koopzondag. Christelijk Veenendaal worstelt en heeft de koopzondagen tot nu toe kunnen tegenhouden. Maar het belang van het geld groeit. Ook in Veenendaal.  
Er ligt nu een voorstel dat een win-win situatie zou creëren: én het respecteert de dag van God en geeft die mensen die dat willen eren de gelegenheid om dat te leven én het respecteert die mensen die hun zondag graag willen gebruiken om te shoppen. 
Maar nee, het ‘ik wil gelijk hebben’ voert nog steeds de boventoon in christelijke kringen; respect voor andersdenkenden is daar al nooit groot geweest. Een win-win-oplossing is niet een uitkomst die zij nastreven. Dus moet er volgens de SGP een nieuwe inspraakronde komen en de hoop is opnieuw gevestigd op een duidelijk ‘nee’ en zolang die uitkomst er niet is, wordt het besluit opnieuw uitgesteld. 

Als burgers worden we gebruikt als stemvee. Eens in de vier jaren mogen we een hokje rood maken en verder doen we er niet toe. 
We worden gehoord, maar er wordt niet geluisterd. Als burger kijk ik toe en sta machteloos aan de zijlijn; als ik spreek wordt mijn stem niet gehoord. 
Niet gezien en niet gehoord worden, wordt betiteld als ‘ernstige verwaarlozing’ en ik hoef geen trendwatcher te zijn om te weten wat de reactie van mensen daarop uiteindelijk zal zijn. Onze geschiedenisboeken staan er vol mee.

Dat we als burgers niet gezien en niet gehoord worden illustreert ook de affaire Rondweg-Oost  overduidelijk.

Toen ik hier in 1995 kwam wonen, was de aanleg van de Rondweg-Oost in discussie. Toen het besluit werd genomen om een tweebaansweg aan te leggen, wist ik al dat het de gemeente ontbeerde aan visie. Ik hoefde geen koffiedik te kunnen kijken om te voorspellen dat de weg binnen de kortste keren uit zijn jasje zou gaan groeien. Jammer dat ik gelijk kreeg. Want nu sleept al jaren een nieuwe discussie over de al dan niet verbreding van die weg. Tenslotte moet al dat (vracht)verkeer zonder hinder naar zijn bestemming kunnen rijden. Want tijd is geld. En als je de bocht kunt afsteken door via de Rondweg-Oost van de A12 naar de A15 te rijden, betekent dat winst. 
Ook daar volgt de ene inspraakronde voor burgers na de andere, ook daar volgt het ene onderzoek op het andere, maar ook daar staat als een paal boven water dat wij burgers wel gehoord worden, maar er wordt niet naar ons geluisterd.
Er wordt geluisterd naar de bedrijven, naar de belangenbehartigers van het geld. Mensen zijn daaraan ondergeschikt. 
Het gemeentebestuur heeft afgelopen week het besluit genomen om de weg naar dubbele banen te gaan verbreden. Nog afgezien van het kostenplaatje – ‘wie zal dat betalen?” - is datzelfde gemeentebestuur niet in staat – opnieuw niet – om de gevolgen te overzien van dit besluit.
Dat blijkt wel uit het feit dat ze niet inziet dat ze samen met de gemeente Rhenen, die de Rijnbrug wil gaan verbreden tot vierbaans, een nieuwe snelweg zal creëren als verbindingsweg tussen de A12 en de A15. 
Die nieuwe snelweg zal delen van Veenendaal – zoals Veenendaal-Oost – afsplitsen van de rest van het dorp. Het zal de bewoners langs de routes én de natuur in het Binnenveld en langs de N233 overlast aan luchtvervuiling en geluidslawaai brengen. 
In combinatie met de voorziene plannen om het vliegveld Lelystad te gaan gebruiken voor de overloop van Schiphol waarbij tienduizenden vluchten over Ede en Veenendaal op lage hoogte zullen gaan vliegen, maakt dat de stad Veenendaal tot een onaangenaam oord om te gaan wonen of om te blijven wonen. 
Hoe komt het dat er niet naar burgers geluisterd wordt? En wel naar bedrijven?

Hoe komt het dat er een alles-of-niets spel gespeeld wordt – een nulsomspel – wat alleen winnaars (de bedrijven) en verliezers (de burgers) oplevert en dat niet naar een win-winsituatie gestreefd wordt?
Ik ben maar een burger – maar volgens mij moeten we voorkomen dat we met de verbreding van de Rondweg-Oost een nieuwe snelweg creëren die vooral door het vrachtverkeer gebruikt gaat worden en in de toekomst weer zal dichtslibben.

Hoe komt het dat we al jarenlang in de file staan en daar nog geen vrede mee kunnen hebben? Het is gewoon onderdeel van het woon-werkverkeer. Net zo goed als het onderdeel van het openbaar vervoer is dat aan de lopende band treinen uitvallen en bussen worden ingezet.
Het duurt volgens een columniste in de Veenendaalse krant die de Rondweg-Oost in de spitsuren dagelijks gebruikt 5 tot 7 minuten extra reistijd. Dat is alles! 

Maar als gebruikers van de Rondweg-Oost het fileprobleem in de spitsuren al als hinderlijker ervaren dan de files in de rest van Nederland, dan zouden we aan een serie van maatregelen kunnen denken, uitgaande van de filosofie dat alle kleine beetjes helpen en wellicht zou het probleem niet volledig opgelost worden, maar naar de toekomst toe zouden we ervoor kunnen zorgen dat we Veenendaal (en Rhenen) als een leefbare plaats behouden.
Ik denk aan: 
-    maak op alle rotondes op de Rondweg-Oost gescheiden en verhoogde rijbanen. Dan kan het verkeer doorstromen wat van de zijwegen toestroomt en 
-    kijk eens hoe een grote stad zoals Brussel het fileprobleem verzacht: de straten die buiten de spitsuren tweerichtingsverkeer zijn, worden in de ochtendspits en de avondspits omgetoverd tot éénrichtingverkeer. Dan kan het verkeer dat de stad inkomt of uitgaat gebruik maken van 6 banen in plaats van de reguliere 3. We zouden datzelfde trucje kunnen toepassen met de Rondweg-Oost en de Rondweg-West: in de ochtendspits worden de twee banen van de Rondweg-Oost gebruikt voor uitgaand verkeer en kan de Rondweg-West gebruikt worden voor inkomend verkeer en in de avondspits andersom. Het is een kwestie van goede signalering en van gewenning en
-    biedt het lokaal verkeer – dat niet naar Rhenen, de A15 of de A12 moet – maar alleen naar het centrum of andere wijken wil, een aantrekkelijke alternatieve route om daar naar toe te rijden, zodat de Rondweg-Oost vermeden kan worden en
-    maak de Rondweg-West aantrekkelijk voor automobilisten – want het is nu door de hoeveelheid stoplichten die meestal op rood staan ontmoedigend - door een groene golf met een snelheid van 50 km per uur in te stellen. Dat zou voor de bewoners van Petenbos en Veenendaal-Zuid al een stimulans zijn om die weg weer te gaan gebruiken als toegangsweg naar de A12 in plaats van de Rondweg-Oost en
-    de gemeente zou de bedrijven op de bedrijfsterreinen in Oost Veenendaal kunnen stimuleren om langs de A12 residentie te kiezen. Daar ligt de infrastructuur al voor een goede doorstroom. Het kan misschien jaren duren, maar voordat de inspraakprocedures voor de verbreding van de Rondweg-Oost zijn doorlopen, zijn we ook 10 jaar verder en
-    zou “ICT-stad Veenendaal” genoeg creativiteit kunnen ontwikkelen op via ICT-maatregelen het verkeer te laten doorstromen?

Als al deze maatregelen zouden worden toegepast, vermoed ik dat we enkele miljoenen bespaard hebben ten opzichte van de 14 of 73 miljoen die anders nodig zullen zijn. 
 
Als we aan dit soort maatregelen denken, in plaats van aan het creëren van snelwegen en meer snelwegen met alle overlast aan lawaai en luchtvervuiling, dan scheppen we een leefklimaat waarin wij mensen ons prettig voelen en waar wij willen (blijven) wonen. 
Ontmoedig juist het verkeer om de rondwegen rond Veenendaal en Rhenen te gebruiken. Laten we zuinig zijn op onze natuur en op de prachtige natuurbeelden die we zien als we op de N233 naar Rhenen rijden en vooral: op onszelf! 
Welke partij staat ook al weer voor het rentmeesterschap? 
Welke partij zal toch zeker ook Gods schepping – waaronder ook de mens - willen bewaren? 
Laten we zuinig zijn op wat we hebben, want als die verbrede wegen er komen, dan komen er geheid op den duur ook geluidschermen. 
Dan creëren we onze eigen vissenkommen waar wij mensen in moeten leven en waardoor we die prachtige natuur niet meer kunnen zien. 
Ik hoef geen koffiedik te kunnen kijken om te voorspellen dat we daar niet gelukkig van worden. 

Is er ook een partij die als doel ‘tevreden mensen’ heeft?’’

Annelies Kraaiveld,
Veenendaal

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie