
Woontrends uit de regio: ‘Interieur moet passen als een warme jas’
28 september 2023 om 13:00 ZakelijkVEENENDAAL Harde contrasten en strakke lijnen hebben plaatsgemaakt voor organische vormen, natuurlijke materialen en aardetinten. Gemak en design gaan voortaan hand in hand, zeker met een smartphone of tablet bij de hand. Experts uit de regio zetten de trends op een rijtje.
door Diana Kervel
In een wereld vol hectiek zijn mensen op zoek naar een ruimtes waar ze kunnen ontspannen en tot rust kunnen komen. De huidige woontrends spelen met rust in kleur en materialen daarop in. Jan Willem Jansen, eigenaar van Jansen Verf & Wonen in Lunteren, ziet dat strakke en rechte lijnen plaats hebben gemaakt voor ronde afwerkingen: ,,Niet alleen in meubels, maar ook in behang en vloerkleden. Deze organische vormen zorgen voor een zachte, verfijnde uitstraling en maken een overgang in kleuren en texturen.” In keukens is het niet gebruikelijk om met ronde kasten te werken, toch hebben ontwerpers ingespeeld op de nieuwe trend. Denk aan aansluitende meubels, bijvoorbeeld een eettafel die gekruld zit om het werkblad. Organische vormen komen dit jaar ook terug in de stijl ‘Japandi’. Jansen: ,,Dit is een rustgevende mix van stijlen tussen Japans en Scandinavisch. De gezelligheid en sfeer van het Scandinavische wordt hierbij samengevoegd met een Japanse ‘Wabi Sabi’ sfeer (eenvoud en imperfectie). De materialen bestaan uit bamboe, linnen, rotan en hout. Deze zie je terug in een houten lattenwand of een roomdivider.”
Ook rustige tinten in de keuken. - Nannette de Jong Fotografie
Evert Brouwer van Van Ginkel Keukens ziet dat de woontrends vooral uit beige en aardetinten bestaan. Weinig contrast wordt toegevoegd aan een interieur: ,,Om toch spannende elementen toe te voegen aan een rustig interieur is het zaak om met goudkleurige of bronzen accessoires te werken. Een tip die ik geef is om de salontafel een marmerstructuur te geven waardoor de kleur ingetogen blijft maar tegelijkertijd een luxe uitstraling ontstaat. Het huis moet voelen als een thuis en passen als een warme jas.” Met de nodige ironie: ,,We krijgen van klanten wel eens de opmerking dat er zo weinig kleur in de showroom is. Tja, een keuken in primaire kleuren als rood, geel en blauw verkoopt gewoon niet zo goed. De natuurtinten zijn daarentegen niet aan te slepen.”
DUURZAAMHEID
Mensen worden zich steeds meer bewust van de impact van hun keuzes op het milieu en dit vertaalt zich naar het interieurontwerp. Jansen: ,,Duurzaamheid blijft een trigger, zowel bij de consument als bij de ontwerper.” Vloerkleden of karpetten gaan lang mee. Reden te meer om te kiezen voor wollen exemplaren of die op een milieuvriendelijke wijze worden geproduceerd. Een ludiek idee dat ook in de praktijk blijkt te werken zijn gordijnen die gemaakt worden van gerecycled polyester, afkomstig uit hergebruik van petflessen. Brouwer voegt nog toe: ,,Duurzaamheid betekent ook voor ons het kiezen voor Nederlandse producten en ze niet vanuit de andere kant van de wereld te halen.”
KLEUR
Nu zijn er vooral minimalistische en natuurlijke invloeden, toch zijn kleurrijke accenten in opkomst. Jansen: ,,We verwachten dat het een belangrijke rol gaat spelen in het interieurontwerp. Mensen durven meer, er mág ook meer. Doordat er meer aandacht is voor vorm en textuur, geeft dit de mogelijkheid om creatief te zijn en een eigen unieke uitstraling te geven aan je interieur.” Brouwer: ,,In keukens en meubels is het een trend om materialen te combineren door verschillende structuren te mixen met dezelfde kleur. Je kunt hout combineren met steen en beton. Maar denk ook aan stoffen en behang.” Volgens verfmerk Flexa zal in 2024 een warme lichtroze-beige tint zijn intrede doen, Histor verwijst naar een frisse en zachte pasteltint geel en Farrow & Ball/Little Greene verwijst naar bruin als het nieuwe zwart. Jansen: ,,Wanneer je deze tinten samenvoegt ontstaat er eigenlijk een samenvatting van wat we zien in de huidige en komende woontrends: rust, warmte én kleur!”
GEMAK
Jansen: ,,We zien steeds meer klanten gaan voor design en gemak. Waar bijvoorbeeld vroeger standaard werd gekozen voor een simpele witte gordijnrail, wordt er nu uitgebreid gekeken naar de designrails en -roeden. Het elektrische deel ervan wordt dan ook zeker niet vergeten en zorgt voor comfort en efficiëntie in het interieur.” Veel is via het thuis-internetnetwerk te regelen. Mensen zien al langer het voordeel om een thermostaat te kunnen bijstellen met de smartphone. Brouwer kijkt naar de technologie die in keukenapparatuur is doorgevoerd: ,,Fabrikanten maken de slimme apparaten steeds slimmer. Tegenwoordig kun je via je smartphone kijken hoe lang je braadstuk nog in de oven moet. Een fabrikant levert zelfs een mix&match-menu waarmee een suggestie wordt gedaan met de producten in de koelkast.” Natuurlijk moet men wel van technologische snufjes houden. Ook de wasmachine en droger kunnen aangesloten worden in een app, waardoor de resterende looptijd is te zien. ,,De toepassing die iedereen wel ziet zitten is dat het koffiezetapparaat ‘s morgens zorgt voor een dampende kop koffie. Dat is dan weer niet trendgevoelig, maar van alle tijden.” Lachend: ,,We houden onze oren en ogen open om de trends te volgen. Nog liever zijn we trendsettend. Voor de consument is het ook leuk om zelf nieuwe dingen te ontdekken en te creëren. Internet, maar vooral social media zijn een grote bron van inspiratie. ,,Je kunt het zien als één grote snoepwinkel. Ik word daar zelf in ieder geval heel blij van.”
Dit verhaal is gepubliceerd in de special Oktober Woonmaand, onderdeel van de editie van woensdag 27 september van deze krant.