Afbeelding
Gemeente Veenendaal

Westersingel 37-59-2 wordt mix tussen starters, senioren, jongeren en mensen met een beperking

24 februari 2023 om 07:57 Wonen

VEENENDAAL De ruimtelijke en programmatische kaders voor de Westersingel 37-59-2 zijn unaniem aangenomen. Naar wat inmiddels goed Veens raadsgebruik lijkt te zijn, werden daar wel een paar kanttekeningen bij geplaatst en amendementen aangenomen. Zo mag de bouwhoogte tot acht woonlagen worden, mits de mogelijk daar bijbehorende parkeernood kan worden opgelost, komt er een goede mix van verschillende doelgroepen waarvan een deel sociale huur en komen er door het aangenomen amendement van initiatiefnemer SGP groene kopgevels. 

Een goede mix tussen starters, senioren, jongeren en mensen met een beperking kon op brede steun rekenen, maar om het hele gebouw 100 procent sociale huur te maken, ging alle partijen behalve indiener SP te ver. De raad had in het raadsakkoord al de ambitie aangegeven om de schaarste op de woningmarkt terug te dringen en op meerdere plekken in Veenendaal is, althans op de plannen, al te zien dat er meer de hoogte in wordt gebouwd. Wat ProVeenendaal en de VVD betreft mocht dat dus tot acht woonlagen, waarbij er wat die eerste partij betreft vooral oog is voor de benoemde doelgroepen omdat die het vooral lastig hebben om een geschikte woning te vinden. 

OVERZICHT

De VVD haalde de woorden van de minister aan die vond dat gemeentes die al aan de sociale huurnorm van 30 procent voldoen de middenhuur moesten stimuleren. GroenLinks en de PvdA zagen hun kans om aan te kaarten dat ze graag een overzicht zouden zien van het aantal sociale huurwoningen en waar die precies zaten. Wethouder Stroobosscher gaf later toe dat lijstje ook graag te willen zien, maar wist wel dat Veenendaal zeker op de 40 procent zat. In eerste instantie was hun kanttekening bij de kaders dat er in het nieuwe plan niet zoveel sociale huurwoningen terugkomen als er waren. Vraag was of die dan niet elders alsnog konden worden ingebouwd.

GroenLinks vroeg zich af hoe hoger bouwen in de omgeving paste en haalde de brief van Veenvesters aan, waarin de parkeerproblemen die bij meer woningen kunnen ontstaan werden benoemd. Volgens ProVeenendaal hoefde de hoogte geen probleem te vormen voor bijvoorbeeld de schaduw van bewoners en kon het parkeren met creatieve oplossingen worden opgelost door bijvoorbeeld het ov te stimuleren en gebruik te maken van deelauto’s. 

PARKEERNORM

GroenLinks opperde dat de parkeernorm door het amendement dan nog lager zou moeten worden. Wat volgens de SP dan niet automatisch betekende dat er dan ook echt minder auto’s zouden komen. De partij was zeker voorstander van meer bouwlagen, maar had niet per se vertrouwen in die deelauto’s, hoe ‘upcoming’ – een woord dat tijdens het debat werd bedacht en meerdere keren gebruikt – die ook mochten zijn.

HOOGBOUW

Het CDA  hoefde op deze locatie niet zo nodig hoogbouw te hebben, maar zag een kans: als bewoners hier geen bezwaren hadden, konden meer woningen gebouwd worden, zodat dat minder hoefde op locaties waar er meer protest was. Wethouder Stroobosscher wilde niet zomaar aannemen dat bewoners inderdaad geen bezwaren tegen een grotere hoogte zouden hebben. Goed kwalitatief groen was, als dat bouwtechnisch haalbaar was, mogelijk tot twee woonlagen, dus zes meter hoogte. 

Uitruilen van bouwhoogte op locaties was wat hem betreft geen goed idee, omdat er verschillende ontwikkelaars zijn met weer verschillende portemonnees. Ook had hoogbouw wel degelijk effect voor de schaduw, wat hij graag in kaart gebracht zou zien, waar groene gevels op de zuidkant weer de hittestress tegen konden gaan. Door dubbel gebruik van parkeerplaatsen, fietsenstallingen en het openbaar vervoer was er al alles aan gedaan om de parkeernorm omlaag te brengen.

De ChristenUnie las in de tekst van het amendement dat de bouw wat ProVeenendaal betreft ook in de breedte zou kunnen, maar vreesde voor het verlies van groen. Omdat de indiener de groene doorgang wilde behouden, kon dat stuk ook wel weggelaten worden. 

DEELMOBILITEIT

Na een korte schorsing werd het dictum nog verder aangescherpt, waardoor vooral het groen, het terugbrengen van de parkeernorm en het zoeken naar oplossingen voor de mobiliteit nog werden benadrukt en de buurt met participatie maximaal zou worden betrokken. Het zou ook zeker de moeite waard zijn om de mogelijkheid van deelmobiliteit voor de hele wijk uit te zoeken. 

Partijbezwaren stonden toen niet meer in de weg om de kaders aan te nemen, met dus de wat hen betreft nodige kanttekeningen.

Arjan van den Berg
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie