Afbeelding
Rogier Producties

Advies kostenreductie bij Valleihopper

4 februari 2023 om 20:35 Verkeer en vervoer

VEENENDAAL Het Reizigerspanel van de Valleihopper kan zich niet vinden in de maatregelen om het Wmo-vervoer betaalbaar te houden voor de gemeente. Veenendaal vraagt nu tevens haar Wmo-forum een advies over de beheersmaatregelen voor de Valleihopper.

‘De Valleihopper is een regionale vervoersvoorziening voor inwoners met een beperking in de regio FoodValley en de Utrechtse gemeenten. Dit Wmo-vervoer is een verantwoordelijkheid van de gemeente. De doelgroep reist voor een relatief kleine bijdrage met de Valleihopper. Dankzij dit vervoer kunnen deze inwoners deelnemen aan de samenleving. Als gemeente Veenendaal streven we naar een toekomstbestendig Wmo-vervoersysteem waarbij ook oog is voor mensen met een minima inkomen’, stelt het college. De kosten beter in de hand houden is noodzakelijk nu de provinciale subsidie uit Gelderland afbouwt en vanaf 2024 stopt. Toch ziet Veenendaal het aantal gebruikers stijgen door vergrijzing en tevens oplopende kosten voor het vervoer.

VOORSTELLEN ,,Het gaat nu vooral om het kosten beheersen. We zagen het aantal ritten teruglopen en dit heeft consequenties op de inkomsten, maar ook de uitgaven. Gelderland had al gekozen voor de Hubtaxi en Utrecht heeft nog gekozen tot en met dit jaar verder te gaan met de Valleihopper. Wij kijken nu naar een aantal maatregelen die we regionaal kunnen afstemmen. Dan gaat het over een spitstarief, extra opslag bij een late boeking en het maximaal aantal kilometers van 1500’’, legt wethouder Martijn Beek uit. Deze regionale keuzes moeten de acht samenwerkende gemeenten samen maken. Het Reizigerspanel heeft al laten weten een negatief advies te geven. Zij zien bij het maximaal aantal kilometers liever maatwerk voor gebruikers die meer reizen.

Een spitstarief geeft extra kosten voor de doelgroep: ‘Veel activiteiten waarvoor het vervoer gebruikt wordt zijn niet te verschuiven. Bijvoorbeeld bij afspraken in het ziekenhuis. Deze maatregel levert uiteindelijk een minimale bezuiniging op. Bij een bezoek aan het ziekenhuis kan een dag van tevoren de heenreis geboekt worden. Bij de terugrit kan dat niet. De gebruiker weet niet hoe laat hij in het ziekenhuis klaar is en kan pas boeken als dat het geval is. De opslag van 3 euro en dan mogelijk nog een spitstarief levert een te grote financiële belasting op. Ook doet deze opslag tekort aan de spontaniteit van bezoeken in het sociale netwerk. Wij zijn expliciet tegen deze gebruikersonvriendelijke maatregel’, aldus het Reizigerspanel.

LOKAAL Veenendaal kijkt ook naar beheersmaatregelen die zij zelf kan nemen. ,,Tevens zijn er lokale keuzes te maken. Geen ritten onder de 5 kilometer voor mensen met een scootmobiel of driewielfiets. Tegengaan van oneigenlijk gebruik en het meer inzetten op vrijwilligersvervoer. We zijn hier in Veenendaal al langer mee bezig. Bij het vervoersvraagstuk voor mensen uit de Oekraïne is ook gekeken bij een bureau met vrijwilligers uit Ede aan te sluiten. Maar die zagen al een enorme toename en dit ging niet door. Maar ook bij Veens Welzijn hebben we aangegeven dit samen met hen en als gemeente naar te willen gaan kijken’’, vervolgt de wethouder. Het Reizigerspanel liet eerder al weten dat gebruikers bij sommige weersomstandigheden toch op korte afstanden binnen de vijf kilometer kiezen voor de Valleihopper.

Zij staan in principe wel achter het stimuleren van het gebruik van OV en Welzijnsvervoer. ,,De ambitie is er zeker ook meer met vrijwilligersvervoer te gaan doen, maar dit zal nog een langere tijd in beslag nemen. We gaan nu eerst voor de beheersmaatregelen van de Valleihopper bij gebruikers advies vragen. Zoals dit al gebeurt is bij het reizigerspanel. Als gemeente vragen nu ook advies bij ons Wmo forum’’, besluit Beek. De samenwerking met Veens Welzijn en het vrijwilligersvervoer past in Veenendaal bij de beheersmaatregel ‘Stimuleren van alternatieve vervoersvormen’. Zij zien hier zowel kwalitatieve als organisatorische voordelen en vragen deze te betrekken bij het advies van het Wmo-forum naar alle maatregelen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie