Foto ter illustratie
Foto ter illustratie Roos Koole

Laag aantal reacties in Veenendaal over ervaringen jeugdhulp

1 maart 2023 om 09:52 Politiek

VEENENDAAL De resultaten uit een onderzoek naar het krijgen van jeugdhulp kwam op verschillende punten bij de jongeren fors lager uit dan een jaar daarvoor. Zoals op de snelheid van de hulp, waar zij deze konden vragen tot het bereikte resultaat. Ouders waren meer tevreden en zij en de jeugdigen zijn wel te spreken over de omgang en bereikbaarheid van het CJG.

Over de hele periode van mei 2021 tot juni 2022 zijn door de gemeente ouders en jongeren zelf gevraagd naar hun ervaringen met de jeugdhulp. Er zijn aan 668 ouders/verzorgers vragenlijsten gestuurd, waar 54 mensen op reageerden, dat is maar acht procent. Van de 228 jeugdigen die zijn benaderd kwamen maar zestien met een reactie, zeven procent. ,,Met deze aantallen kan de rapportage worden opgemaakt, maar gezien de grote spreiding in de antwoorden en de relatief lage responsen zijn de resultaten in zeer beperkte mate representatief voor de gehele populatie”, geeft de gemeente aan. Jongeren vanaf zestien jaar waren niet gevraagd, enkel jeugdigen vanaf twaalf tot en met vijftien jaar.

LAGER 

,,De rapportage over de ervaringen van de jongeren laat zien dat vijftig procent van de respondenten zegt te weten waar hij/zij moesten zijn met hun hulpvraag. Dit percentage is twintig procent lager dan in 2020. Daarnaast zegt 63 procent tevreden te zijn over de snelheid waarmee ze geholpen werden. Ook dit percentage ligt fors lager dan in 2020 (90%). Over de kwaliteit zegt 65 procent van de respondenten (zeer) tevreden te zijn. In 2020 was het aantal respondenten niet groot genoeg om resultaten hierover in de rapportage op te kunnen nemen. 64 procent geeft daarnaast aan (zeer) tevreden te zijn met het, tot nu toe, bereikte resultaat van de hulp. In vergelijking met 72 procent in 2020.” Ook daarin ziet de gemeente een lager resultaat.

POSITIEF 

De jeugdigen zijn wel te spreken over het CJG. ,,Honderd procent van de respondenten geven daarentegen aan tevreden en zeer tevreden te zijn over de omgang met de medewerker van het CJG. En tachtig procent is tevreden over de bereikbaarheid van de CJG-medewerkers. Uit de rapportage over de ervaring van de ouders/verzorgers blijkt dat het merendeel wist waar hij/zij moesten zijn met hun hulpvraag. Dat zij ten opzichte van vorig jaar ongeveer even tevreden zijn over de snelheid waarmee ze terecht konden bij het CJG. En dat het overgrote deel tevreden is over de omgang en bereikbaarheid van het CJG. Over de kwaliteit is 88 procent (zeer) tevreden en over het effect van de hulp zegt 82 procent (zeer) tevreden te zijn. Deze percentages zijn in beide gevallen hoger dan in 2020.”

BEELD

De gemeente ziet hier als belangrijkste verbeterpunt dat zij sneller duidelijk kan maken aan de ouders wat Veenendaal wel of niet kan aanbieden wat betreft hulp. Het aantal reacties was echter zo laag, dat dit zeker beter zal moeten in een nieuw cliëntenervaringsonderzoek om een beter beeld te krijgen van hoe een groot deel van de doelgroep de hulp vindt en hiermee tevreden is. De ouders die wel de vragenlijst invullen zien nut in jeugdhulp: ,,Ik vond het gesprek toegankelijk en fijn, dus ik zou het zeker wel aanraden.’’ Ook de jongeren die hulp kregen en meewerkten aan het onderzoek zien voordelen: ,,Ze luisterden goed naar me en wilden me graag helpen.’’ Veenendaal gaat kijken hoe zij meer mensen kan laten meewerken aan dergelijke onderzoeken.

APP 

Wethouder Martijn Beek wil bekijken hoe de gemeente nog meer mensen de vragenlijst in kan laten vullen. Nu reageerden op vragen over het werk van de gemeente en de hulpverlening nog geen tien procent van de jongeren of ouders op hun ervaringen met de jeugdhulp in Veenendaal. Dit is niet betrouwbaar genoeg voor een onderzoek hoe iedereen het gemiddeld ervaart. ,,We kijken hiervoor naar hoe cliëntervaringsonderzoeken worden verricht in andere gemeenten en onderzoeken welke responsverhogende maatregelen we kunnen treffen.” Beek kijkt onder andere naar de mogelijkheden om een app in te zetten om de ervaringen en tevredenheid te gaan meten.

Peter Kuijpers
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie