Afbeelding
Pixabay

Nadenken over ja/ja-sticker voor Veenendaal

· leestijd 2 minuten Overig

VEENENDAAL De lokale ondernemers in de winkelstad en de verspreidingsorganisatie Spotta van reclamefolders zijn tegen een ja/ja-sticker. Het college wil eerst de proeven in Ede en Utrecht afwachten, voor zij een besluit neemt hoe Veenendaal om wil gaan met de verspreiding van reclamefolders in de gemeente.

De nee/ja-sticker en nee/nee-sticker zijn inmiddels jaren in gebruik en hiermee kun je op de brievenbus aangeven dat je geen ongeadresseerd reclamedrukwerk wilt ontvangen. Naast de nee tegen de folders is er een onderscheid tussen het wel of niet willen ontvangen van huis-aan-huis bladen. De gemeenteraad heeft vorig jaar de toezegging gekregen dat het college ging kijken of Veenendaal kan overstappen naar de ja/ja-sticker of ja-sticker. Woningen en bedrijven zonder sticker blijven dan het huis-aan-huisblad ontvangen en met de stickers krijgen zij dan tevens een folderpakket. Onderzoek van Milieu Centraal geeft aan dat 87 procent van de mensen zonder sticker de reclame wel zou willen blijven ontvangen.

ZORGEN Dit is echter waar onder andere de zorgen liggen. ,,De verwachting is dat een aantal inwoners dat wel ongeadresseerd drukwerk wil ontvangen, geen sticker plakt. Omdat zij daar of niet van op de hoogte zijn of het plakken van een sticker te veel gedoe vinden. De verwachting van Winkelstad Veenendaal is dan ook dat de nieuwe situatie, waarin mensen moeite moeten doen om het ongeadresseerde drukwerk te ontvangen, zal leiden tot een enorme daling van communicatiebereik voor lokale ondernemers, cultuur en evenementenorganisatoren’’, geven burgemeester en wethouders nu aan. Winkelstad Veenendaal zou liever tot een betere benutting van het huidige systeem komen.

Het gevolg is dat het voortbestaan van huis-aan-huis bladen onder druk komt te staanVOORTBESTAAN De Bedrijvenkring Ondernemend Veenendaal was met name bezorgd dat ondernemers het lokale nieuws zouden missen, maar zonder sticker blijven bedrijven de huis-aan-huis krant ontvangen. BDUmedia, uitgever van deze Rijnpost, ziet een belangrijk deel van de dekking van de bezorgkosten van de huidige combinatie van huis-aan-huis bladen en folders verdwijnen met de nieuwe stickers. ,,Dit leidt tot hogere bezorgkosten en bemoeilijkt werving van bezorgers. Het gevolg is dat het voortbestaan van huis-aan-huis bladen onder druk komt te staan, veel lokale ondernemers een minder groot bereik hebben voor hun producten en vacatures en dat inwoners slechter geïnformeerd raken over wat er in hun gemeente gebeurt.’’

VOORDEEL Spotta voorziet een reorganisatie waarbij bezorgers, 89 in Veenendaal, en medewerkers in de keten hun baan zullen verliezen. En onderschrijft dat lokale ondernemers veel bereik zouden verliezen. Folders zijn voor hen een relatief goedkope manier om klanten te bereiken en online is te kostbaar. ,,Voor de meerderheid van de Nederlandse huishoudens zijn aanbiedingen erg belangrijk en de papieren reclamefolder speelt een primaire rol in de informatievoorziening rondom aanbiedingen, zeker nu met de hoge inflatie. Dit scheelt een huishouden 30 tot 40 euro per week.’’ Een onderzoek eerder dit jaar gaf aan dat 59 procent van de ondervraagden bijvoorbeeld de supermarktfolders gebruikt bij het doen van boodschappen.

PILOT Voor het college speelt daarnaast het probleem dat zij een aantal regels moet aanpassen. Nu moet de reclamebranche optreden bij een onjuiste bezorging. Met een ja/ja-sticker moet de gemeente gaan handhaven. Hiervoor moet zij een meldingssysteem opzetten en waarschuwingen en sancties op gaan leggen. Hiervoor heeft zij, naast de kosten van de stickers alleen al, een jaarlijks budget nodig waar niet in is voorzien. Het college wil daarom ook eerst de pilot in Ede en Utrecht afwachten om ervaring op te doen hoe ondernemers hun klanten kunnen blijven bereiken en toch een slim en blijvend effect kunnen realiseren op het gericht en intelligent verminderen van papierafval.

door Peter Kuijpers

advertentie
advertentie