Foto uit archief
Foto uit archief Google Streetview

Vragen over verkeer en groen in Franse Gat

27 mei 2023 om 10:00 Politiek

VEENENDAAL Bewoners van het Franse Gat hebben met 77 zienswijzen gereageerd op de plannen voor de herinrichting van de wijk. Wethouder Engbert Stroobosscher heeft gesprekken gevoerd en de gemeente wil met de inwoners kijken naar verkeersmaatregelen en het inrichten met voldoende groen.

,,We hebben in totaal een 77 zienswijzen gehad op het bestemmingsplan Franse Gat Zuid, deel 1 en 2. Dit ging over zowel het participatietraject als bouwhoogten, verdichting van de wijk, de verkeerssituatie en verkeersveiligheid. Tot zelfs het groen en de bijdrage in de energietransitie’’, somt wethouder Dylan Lochtenberg op. Daarbij heeft de gemeente wel geconstateerd dat het grootste deel van deze zienswijzen gaan over deelgebied 3. Daarvoor moet Veenendaal nog een stedenbouwkundig plan gaan maken. ,,Voor dit plan doorlopen we een separaat proces met participatiemomenten.’’

PROMINENT 

Naar aanleiding van de binnengekomen zienswijzen, is een afvaardiging van de indieners uitgenodigd om in gesprek te gaan met wethouder Stroobosscher. Tijdens het gesprek werd de mogelijkheid geboden om punten uit de zienswijzen nader toe te lichten. Drie punten kwamen prominent naar voren: Zorgt het totaal aantal woningen in de gehele wijk voor verkeersproblemen? Welke verkeersmaatregelen worden er concreet per straat ingevoerd? Wordt de wijk daadwerkelijk groener nu er in het bestemmingsplan vooral een verkeersbestemming voor het openbaar gebied is gebruikt?’

EXTRA RITTEN

,,In de omgeving bestaan zorgen over de vermeerdering van het aantal woningen in deelgebied 3. Een zorgpunt is dat door deze extra woningen overlast ontstaat door het toenemen van het aantal verkeersbewegingen.’’ Veenendaal heeft Advies en ingenieursbureau Sweco dit laten berekenen en zij komt op 1092 extra ritten per dag in het totale deelplan zuid. Deelgebieden 1 en 2 krijgen zo’n honderd extra woningen, wat 520 extra ritten kan betekenen. Voor deelgebied 2 komen er ongeveer tachtig woningen bij en hier verwacht het bureau 572 extra ritten. Dit levert in de spitsuren circa 109 extra verkeersbewegingen.

VEILIGER

 ,,Gemiddeld leveren de ontwikkelingen in deelplan zuid dus ongeveer twee motorvoertuigen per minuut extra op in de drukste richting tijdens de drukste spitsuren. Hiermee is de impact van de woningbouwontwikkeling op het omliggende wegennet gering en past de ontwikkeling binnen de huidige verkeersstructuur van de wijk’’, concludeert het college. Zij wil wel samen met de bewoners keuzes nemen om een veilige wijk te maken. ,,Samen met bewoners gaan we kijken welke maatregelen wanneer nodig zijn en op draagvlak kunnen rekenen.’’ Het zal enkele jaren duren voor alle bouwprojecten en herinrichting gereed is.

INRICHTINGSPLAN 

Veenendaal wil een vinger aan de pols houden en de verkeersmaatregelen die werken later definitief invoeren. Als laatste wil de gemeente tevens de zorgen over het groen met de inwoners van het Franse Gat oppakken. ,,Het inrichten van het openbaar gebied gaan we in samenspraak met bewoners doen. Het bestemmingsplan biedt juist ruimte om met elkaar een definitief inrichtingsplan te maken. Hierbij worden uiteraard de genoemde verkeersmaatregelen meegenomen, maar vooral ook hoe we de straten aantrekkelijk kunnen maken met bijvoorbeeld voldoende groen.

STAPSGEWIJS

Verschillende zienswijzen zijn al wel opgepakt. ,,De plannen zijn daarop wel hier en daar gewijzigd. Zoals een maximale bouwhoogte, die teruggebracht is van elf naar tien meter’’, aldus wethouder Lochtenberg. Andere punten die de bewoners inbrachten, zoals het groen, zal de gemeente de komende jaren stapsgewijs gaan aanpakken, volgend op de bouwontwikkelingen. Hiermee moet het Franse Gat samen met de inbreng van bewoners een passende inrichting krijgen. Dit geeft het college de gemeenteraad mee, die nu voor de deelgebieden 1 en 2 het bestemmingsplan moet vaststellen en volgend jaar dat voor deelgebied 3.

Peter Kuijpers
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie