Afbeelding
Pixabay

Veenendaal sluit zich aan bij campagne voor wasbare luiers

27 maart 2023 om 14:33 Politiek

VEENENDAAL Het college deed eerder D66 de toezegging te kijken naar het stimuleren van het gebruik van wasbare luiers. Veenendaal zal nu aansluiten bij de campagne voor deze duurzame oplossing die tevens goedkoper is. En jonge ouders krijgen een tegoedbon voor een wasbare zwemluier.

Dennis Weijers (D66) vroeg afgelopen december al aandacht voor wasbare luiers: ,,Dat lijkt misschien een beetje een kinderachtig onderwerp. Maar wij zijn van mening dat we een goede stap in de richting van minder afval kunnen zetten. Namelijk tussen de 5 en 10 procent van ons restafval bestaat uit wegwerpluiers. En dat is best een percentage en dat kan beter. Wasbare luiers zijn tegenwoordig een heel goed alternatief en scheelt enorm in afval. Ik wil graag de wethouder een toezegging vragen dit als gemeente op te pakken en te kijken of we dit kunnen stimuleren.’’ De wegwerpluiers zijn na keukenafval het grootste deel van huishoudelijk afval.

STIMULANS

,,We doen een aantal dingen als gemeente. We kijken hoe we niet-wasbare luiers kunnen inzamelen, zodat ze kunnen worden gerecycled. We faciliteren inzamelpunten. De AVU heeft een campagne ontwikkeld en we willen wel kijken deze informatie beschikbaar te stellen’’, reageerde wethouder Marco Verloop. De gemeente gaat het niet faciliteren, want wasbare luiers leveren een financieel voordeel op. Dit geeft al een stimulans om deze te gaan gebruiken. ,,Vanuit de milieuwinst die dit kan opleveren willen we dit ook in Veenendaal oppakken’’, aldus wethouder Dylan Lochtenberg. ‘Jaarlijks worden er in Veenendaal ongeveer 800 kinderen geboren. We denken dat het effectief is deze jonge ouders ervaring te laten opdoen met een wasbare luier.’

TEGOEDBON

Daarom zal Veenendaal informatie delen en een cadeau geven. ‘Jonge ouders ontvangen in 2023 bij de bevestiging dat hun kindje is ingeschreven in de gemeente een tegoedbon voor een wasbare zwemluier, plus een informatieflyer over wasbare luiers. Dit moet hen kennis laten maken met wasbare luiers’, deelt de gemeente. ‘Wasbare luiers hebben al een tijdje een stoffig imago. Maar gelukkig kun jij een handje helpen om dit duurzame alternatief weer op de kaart te zetten. Met de campagne ‘Lekker Broekie’ geven we deze ontwikkeling een duwtje in de rug en besparen daarmee samen heel veel afval’, aldus de campagneflyer. Uitgebreide informatie is te vinden bij informatie voor inwoners op: www.afvalvanutrecht.nl.

(De tekst gaat verder onder de foto.)


De campagne ‘Lekker Broekie’ is in het leven geroepen om wasbare luiers onder de aandacht te brengen. - Afval van Utrecht

ARGUMENTEN 

Lekker Broekie geeft een drietal redenen om voor wasbare luiers te kiezen. ‘Een kindje draagt meer dan 2500 wegwerpluiers per jaar. Dat levert veel afval op en dat is zonde. Wasbare luiers kun je wassen en daarna hergebruiken, in plaats van ze weg te gooien. Heel duurzaam dus. Wasbare luiers zijn óók lekker voordelig! Want met een investering in wasbare luiers bespaar je tot wel 500 euro per kind. Zo’n wasbare luiers is eigenlijk een Lekker Broekie. Makkelijk in gebruik en met de vrolijke printjes en zachte materialen wil je natuurlijk gezien worden. Wasbare luiers zijn écht de toekomst. Zeg je Lekker Broekie, dan zeg je óók Lekker Duurzaam, Lekker Goedkoop, Lekker Bezig!’

GEBRUIK 

Bij de wasbare luier gebruik je een papieren of fleece inlegvelletje. De papieren variant kan met de ontlasting in de prullenbak. De fleece inlegger kun je boven het toilet leegschudden en enkele malen wassen en hergebruiken. De waskosten zijn bij de aanbieders van wasbare luiers berekend op zo’n 250 tot 340 euro inclusief kosten van een droger en daarmee komt Lekker Broekie toch op een uiteindelijk voordeel van gemiddeld 500 euro. Wethouder Martijn Beek laat weten dat de nieuwe campagne naast de huidige gescheiden inzameling van luiers gaat lopen: ,,Mensen kunnen nog steeds ook wegwerpluiers gescheiden inleveren op verschillende punten in Veenendaal.’’ Deze haalt ACV op voor recycling tot energie en plastic.

Peter Kuijpers
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie