Afbeelding
Foto: Getty Images - Rudmer Zwerver

Wat zijn de plannen van de overheid voor het beroepsvervoer?

1 juni 2023 om 11:25 Partnercontent

De overheid is druk doende met het nemen van maatregelen om de klimaatdoelen te halen. Ook, en misschien wel vooral, voor het wegvervoer gaat dat consequenties hebben. Niet alleen particulieren maar ook het bedrijfsleven wordt gestimuleerd om elektrisch te gaan rijden. Er rijden natuurlijk al veel elektrische personenwagens rond, maar ook bestelbusjes, vrachtwagens en bussen moeten er in de toekomst aan gaan geloven. Om ook nu al het beroepsmatig gebruik van de auto terug te dringen worden ook maatregelen overwogen. Het ‘rekeningrijden’, waar al jaren over wordt gesproken, is daar onderdeel van.

Een goede kilometerregistratie wordt nog belangrijker
Het registreren van zakelijke kilometers wordt extra belangrijk als er straks inderdaad een systeem van rekeningrijden in Nederland wordt ingevoerd. Als werkgever wil je uiteraard precies weten hoeveel kilometers er zakelijk zijn gereden. Nu kan daar soms nog wel eens een oogje voor worden dichtgeknepen, maar niet als de kosten per kilometer moeten worden geregistreerd en verantwoord. Een consequente kilometerregistratie wordt dan extra belangrijk. Aan de hand van de gegevens uit het registratiesysteem kun je als werkgever precies de zakelijke kilometers filteren. Die neem je vervolgens op in je boekhouding. Op die manier kun je de verschuldigde kosten direct verrekenen. Nu doen veel werkgevers dit ook al, in verband met het uitbetalen van een kilometervergoeding aan werknemers. Maar dit gebeurt meestal op basis van een vast aantal kilometers, omdat het immers altijd om dezelfde afstand gaat.

Subsidie voor ondernemers
Veel ondernemers willen best verduurzamen als het om hun wagenpark gaat. Maar hier zitten hoge kosten aan. Niet alleen vanwege de invoering van rittenregistratie maar ook omdat de aanschaf van elektrische auto’s een kostbare aangelegenheid is. Zolang de prijzen voor elektrische auto’s fors hoger liggen zijn veel bedrijven terughoudend om over te stappen. Daarom werkt de overheid aan subsidie voor die overstap. Het probleem daarbij is wel dat het budget dat voor een jaar beschikbaar is, vaak al snel is opgebruikt. Wil je als bedrijf later in het jaar alsnog overstappen op elektrisch vervoer dan moet je dit bekostigen zonder gebruik te kunnen maken van overheidssteun. Daarom pleiten ondernemersverenigingen voor ruimere mogelijkheden om financiële ondersteuning te krijgen. Dit is niet altijd mogelijk. De overheid mag particulieren vaak wel helpen, maar bij bedrijven ligt dit moeilijker. Er kan sprake zijn van oneerlijke concurrentie. Europese regels verzetten zich dan tegen te veel hulp vanuit de regering.

Wees voorbereid als ondernemer
Het is zeker aan te raden om als ondernemer voorbereid te zijn op de toekomst. Als je nu alvast het registreren van ritten introduceert dan is je bedrijf voorbereid. Werknemers zijn er dan ook aan gewend. In het begin kan het leiden tot verzet. Het ‘Big Brother is watching you’ standpunt zal zeker aan de orde komen. Maar als werkgever heb je gewoon het recht te weten hoeveel kilometer er zakelijk en privé met de auto’s van de zaak wordt gereden.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie