Als de honderdste leerling verwelkomd zou worden, zou er een feestje worden gevierd.
Als de honderdste leerling verwelkomd zou worden, zou er een feestje worden gevierd. Juul

School Juul in Veenendaal verwelkomt honderdste leerling

27 mei 2023 om 11:07 Onderwijs

VEENENDAAL ,,Staat daar dan een school?” Die reactie kreeg Brenda van de Vendel vaak toen ze in 2016 als nieuwe directeur van School JUUL een rondje maakte en in gesprek ging met de buurt. Met een leerlingenaantal van 37 werd er getwijfeld of de school nog wel bestaansrecht had. ‘Juf Brenda’ ging met het team aan de slag om de school zogezegd nieuw leven in te blazen door te werken aan passend onderwijs en een breed netwerk. Als de honderdste leerling verwelkomd zou worden, zou er een feestje worden gevierd.

Vrijdag 26 mei was het zover. Volgens de bevlogen Brenda en de enthousiaste leerkrachten was het altijd al een mooie school, maar nu wordt die ook steeds meer gevonden en op waarde geschat.

Ja, dat gebouwtje aan de Gerard Terborchstraat is dus een school. Een mooie school die zogezegd midden in de wijk staat, letterlijk, maar ook vooral figuurlijk, met allerlei kleuren, kwaliteiten en achtergronden. Van de Vendel: ,,Kinderen zien bij ons alle culturen bij elkaar komen. Ze zijn echt een afspiegeling van de maatschappij. Ik vind dit een heel rijke school. We leren hier samenleven en zorgen ervoor dat elk kind zich gezien en gehoord voelt.”

Omdat onze school zo midden in de wijk staat, zijn we naast leerkracht ook maatschappelijk ondernemer, dat gaat hand in hand

Dat doet de school ook door zogenoemd unitonderwijs te geven. Kinderen zitten niet de hele dag op hun ‘eigen plekje’ in de groep. Binnen een unit zijn verschillende soorten werkplekken waar kinderen kunnen leren. Er zijn instructieplekken, samenwerkingsplekken en stilteplekken. Iedere leerkracht kent ieder kind en ieder kind kent iedere leerkracht.

,,Ik hoor van ouders dat kinderen vakantie hebben, maar zo graag weer naar school willen om hun vriendjes te zien. Dan komen ze naar je toe, slaan hun armen om je heen: ‘Juf, ik heb u zo gemist’”, vertelt Dianne Budding, leerkracht van groep 2. Het hele team bestaat uit enthousiaste leerkrachten, zoals ook Gèralde Roseboom, leerkracht groep 6,7 en 8: ,,Werken op School Juul is heel bijzonder. Ik ben zelf ook moeder en houd van mijn kinderen op een andere manier, maar dit zijn ook echt mijn kinderen. We willen hen ook de droom meegeven dat iedereen gelijk is en dezelfde kansen heeft.”

(Artikel gaat verder onder de afbeelding).


Het team van Juul. - Foto: Arjan van den Berg

APPÈL

Omdat de school zo midden in de wijk staat, krijgt het team ook veel vragen die niet schoolgerelateerd zijn, zoals over het invullen van formulieren, de belasting en allerlei praktische en (sociaal-)economische zaken. ,,Ouders durven hier hun verhaal te doen. We willen hen helpen en daarmee dus het kind. Omdat onze school zo midden in de wijk staat, zijn we naast leerkracht ook maatschappelijk ondernemer, dat gaat hand in hand. Als mens en christen voelen we dat appèl om om te kijken naar de ander. In het verleden hebben we dingen vaak zelf geregeld. Nu kunnen en willen we het niet alleen doen. Het is opvallend hoe mensen belangeloos helpen, maar je moet elkaar wel kennen en vertrouwen.”

STIP AAN DE HORIZON

Zoals ouders en kinderen de school hebben gevonden, zo hebben School Juul, de Patrimoniumschool en Luna elkaar straks ook gevonden in het volgend jaar te realiseren IKC. In IKC Het Franse Gat, gaan zij de handen inéén slaan om samen verschil te maken voor ieder kind. Ieder met een eigen identiteit en missie, zoals die van Juul: ‘écht betekenisvol zijn voor elk kind’, maar met de wens om de netwerken samen te voegen tot een nog sterker netwerk en te werken aan gezamenlijke doelen, zoals een toekomst zonder armoede.

,,We willen die doelen als een stip aan de horizon houden en het verschil maken. Zodat kinderen opgroeien en denken: dat is ook voor mij.”

Arjan van den Berg
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie