Sjors Dijk (links) en projectleider Jaap van 't Land met een basisschoolklas in één van de werkplaatsen op Het Perron.
Sjors Dijk (links) en projectleider Jaap van 't Land met een basisschoolklas in één van de werkplaatsen op Het Perron. Arjan van den Berg

Kinderen duurzaam creatief op Het Perron

5 februari 2023 om 07:27 Onderwijs

VEENENDAAL Hij mag zichzelf de eerste duurzame held van Veenendaal noemen en laat kleuters op School Max met onderzoekend leren al kennis maken met natuur en techniek. Nu is Sjors Dijk betrokken bij het project Sterk Techniek Onderwijs (STO) op Het Perron om kinderen op basisscholen al enthousiast te maken voor techniek, waarvoor hij de lessen heeft geschreven. 

door Arjan van den Berg

Een technische achtergrond heeft hij niet. Enthousiasme en motivatie des te meer. ,,Ik weet dat God de wereld supermooi gemaakt heeft en we moeten zorgvuldig omgaan met de schepping. Wij maken met elkaar veel kapot. Ik wil kinderen bewust maken: jullie zijn de nieuwe generatie die er iets aan kan doen.”

AAN DE SLAG

Vrijdag, 10.00 uur. In de indrukwekkend grote hal lopen twee basisschoolgroepen 8 tussen de gewone leerlingen door. Ze gaan aan de slag in de vier grote werkplaatsen met hout, metaal, windmolens en voertuigen. Twee werkstukken mogen ze mee naar huis nemen. Zo maken ze een memobord van hout, afkomstig uit een gesloopt huis dat op de rotonde van de Prins Bernhardlaan stond. Nu hangt dat ‘geleefd hout’ in vierhonderd huishoudens aan de muur.

,,Het is meer dan een leuk uitje of zelfs maar het aanvullen van het toekomstige leerlingenbestand van het Perron”, vertelt projectleider STO Jaap van ‘t Land. Ieder kind dat de techniek in wil op het voortgezet onderwijs komt daar terecht. Doel van het project – waarvoor de school van de overheid een budget heeft gekregen – is om techniek een vaste plaats in het onderwijs te geven en kinderen enthousiast te maken. ,,Veel leraren op de basisschool weten niet hoe ze er invulling aan moeten geven en de wereld heeft behoefte aan ingenieurs, ontwerpers en techneuten. Daarom komen er dit schooljaar ruim 400 kinderen uit de bovenbouw van 13 basisscholen naar Het Perron.”

CIRCULAIR

Het thema van de lessen is circulariteit. Dat begint al bij het ontwerp van een product: het moet uit elkaar gehaald kunnen worden om een onderdeel te repareren of te vervangen. Als het voorwerp versleten is, wordt er gekeken of het een andere functie kan krijgen en pas als laatste wordt het gerecycled.  

Binnen circulariteit is de energietransitie ook een belangrijk onderdeel. De kinderen bouwen zelf windmolens en testen het vermogen dat de wieken opleveren met een multimeter. Een nieuw record wordt luidkeels verkondigd. Ze gaan net zo lang door tot ze het perfecte materiaal en de ideale vorm hebben gevonden voor de wieken van hun windturbine, zeker als ze horen dat andere klasgenoten met hun föhn een nieuw record hebben gemeten. In de ideale toekomst mag er dan geen afval meer zijn omdat alles wordt hergebruikt, maar aan het einde van de les moet er toch nog worden opgeruimd.

DROOM

Het programma loopt nog tot december, maar Dijk is alweer bezig met het bedenken van nieuwe lessen voor de volgende lichting en eigen projecten. ,,Ik heb ontzettend veel ideeën, het borrelt aan één stuk door. Mijn grootste droom is het oprichten van een techniekcentrum hier in Veenendaal, waar kinderen de basisprincipes van techniek leren en zelf experimenten kunnen doen.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie