Afbeelding
Pixabay

Opgelopen wachttijden bij CJG

27 maart 2023 om 19:42 Maatschappelijk

VEENENDAAL Inwoners die hulp vragen bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Veenendaal kunnen te maken krijgen met wachttijden. De SP heeft hier vragen over gesteld, maar het college meent dat de organisatie dit nauwlettend in de gaten houdt. De voornaamste oorzaken zijn ziekteverzuim en vacatures die nu ingevuld zijn.

,,Onze fractie bereiken zorgwekkende signalen over de wachttijden bij het Centrum voor Jeugd en Gezin. Voor een simpele vraag zou men drie maanden moeten wachten. Een moeder, die nu hulp nodig heeft voor haar zoontje, staat tot april in de wacht. Alleen in echte crisissituaties kan er eerder hulp worden geboden. In de eerste instantie is dat natuurlijk verschrikkelijk voor de ouders die het betreft. Daarnaast staat dit ook nog eens haaks op de doelen die de gemeente heeft gesteld voor het Sociale Domein”, stelt fractievoorzitter Jan Breur van de SP. Veenendaal wil juist de hulp zo snel mogelijk bieden en daarmee zo klein en licht mogelijk houden.

ZORGEN ,,Door deze situatie voort te laten sudderen, zullen de problemen in gezinnen groeien, waardoor er meer, zwaardere en complexere zorg nodig is. En de oplosbaarheid van deze problemen achteruit gaan.” ,,Het college is de afgelopen periode door de directeur/bestuurder van het CJG tijdens overleggen geïnformeerd over de wachttijden. Zowel het CJG als college delen uw zorgen hierover en zetten hier dan waar mogelijk ook acties op’, antwoorden burgemeester en wethouders. De krappe arbeidsmarkt, het vertrek van personeel en ziekteverzuim zorgden in 2022 voor langere wachttijden. ,,Gemiddeld genomen was de wachttijd in 2022 ongeveer zes tot acht weken”. Ook waren er eind van vorig jaar meer toegangsgesprekken.

PLEK ,,Wat benoemd moet worden is dat alle aanmeldingen van het CJG zorgvuldig gescreend worden op de vraag of er sprake is van spoed. Iedere week zijn er spoedplekken beschikbaar, waardoor men binnen een week terecht kan bij het CJG. De aanmeldingen die geen spoed hebben, maar die het CJG op basis van de aard en de ernst van de problematiek eerder zou willen oppakken, worden op de voorrangslijst gezet. Zodra er eerder een plek vrijkomt, worden deze aanmeldingen naar voren gehaald.” Het college heeft begrepen dat ook achter een ogenschijnlijke simpele vraag een diepere achterliggende vraag kan liggen. ,,Het CJG heeft de opdracht om bij alle aanmeldingen een gedegen vraagverhelderingsonderzoek uit te voeren en een deugdelijk advies te geven.”

HERSTEL Als laatste halen burgemeester en wethouder aan dat wachttijden en personeelstekorten breed in de jeugdhulpverlening spelen. ,,Het college is van mening dat, omdat het zo het zich nu laat aanzien bij de wachttijden gaat om een tijdelijke situatie, de beleidsdoelen nog niet ter discussie staan. Middels gesprekken met het CJG zullen de wachttijden nauwlettend in de gaten worden gehouden. Ondertussen blijft het CJG zich inspannen om goede kwaliteit te blijven leveren en de wachttijden te voorkomen dan wel terugdringen.” De vacatures bij het CJG zijn ingevuld en deze mensen raken ingewerkt. Enkel bij het team Toegang zou nog sprake zijn van ziekteverzuim. Zodra deze medewerkers volledig zijn hersteld zullen ook daar de wachttijden verminderen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie