Ida Kruissen gebruikt HAY zelf ook.
Ida Kruissen gebruikt HAY zelf ook. Marco Diepeveen

Ida lanceert veiligheidsapp: ‘Al red je er maar één leven mee’

12 april 2022 om 08:47 Maatschappelijk

VEENENDAAL Tussen de talloze apps in de app stores ontbrak hij nog: een app om je omgeving te laten weten hoe het met je gaat. Persoonsalarmeringen bestaan natuurlijk wel, maar dat zijn onhandige, dure en stigmatiseerde kastjes en daarom zeker niet geschikt voor een jongere doelgroep. Dat constateerde Ida Kruissen. Toen de Veenendaalse zelf ziek werd, bedacht ze de app HAY: How Are You.

door Marco Diepeveen

,,Als je alleen woont zoals ik, zeg je niet snel tegen je omgeving dat je ziek bent. Ik vind het lastig om zelf contact op te nemen met iemand om dat uit te leggen. Behoefte aan zelfredzaamheid voert de boventoon. Maar wat als je medische situatie ineens ernstig is en er niemand op de hoogte is om actie te ondernemen? Hoe vaak lees je niet dat alleenstaanden weken- of zelfs maandenlang dood in huis liggen?”

Ida brainstormde over een app waarbij je alleen maar op een knop hoeft te drukken om je toestand aan te geven. Vrienden en familie in je persoonlijke netwerk zien dat en kunnen vervolgens reageren. Bijvoorbeeld door boodschappen voor je te halen. ,,Ik mik vooral op de (kwetsbare) leeftijdscategorie 35 tot 60 jaar. Maar denk ook aan studenten die op kamers gaan wonen.” Een app is eigentijds en kan volgens de Veenendaalse uiteindelijk alarmkastjes en polsbandjes vervangen.

INVESTERING ,,Ik klopte aan bij een appspecialist in Tilburg. Die kende niets vergelijkbaars met mijn idee. We zijn die HAY-app samen gaan ontwikkelen. Dat was een hoge investering van 40.000 euro. Maar dankzij de overwaarde uit de verkoop van mijn woning en een subsidie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland bleek het haalbaar.” 

Omdat de veiligheidsapp een maatschappelijk doel dient, wil Ida er in principe niets aan verdienen. ,,Het enige wat ik hoop, is het terugverdienen van de investeringskosten. Daarom denken we na over adverteerders en een betaalde versie. Vanaf afgelopen januari is de app gratis te downloaden in alle app stores. Zaak is om zoveel mogelijk downloads en gebruikers te bewerkstelligen. De teller staat nu op ongeveer zeventig deelnemers. Al red je er maar één leven mee.” 

Een uitvinding gemeengoed laten worden, kost veel tijd. ,,Het heeft Spotify vier jaar gekost om zo groot te worden. Voordat mijn idee werkelijkheid werd, zijn er bijna vier jaar voorbijgegaan. Ik lobby overal voor de HAY-app.”

ALARM Het ontwerp met kleurgebruik, lay-out en functies komt uit haar koker. ,,Het design is eenvoudig van opzet, om het gebruik ervan zo laagdrempelig mogelijk te maken. Er zitten drie opties in HAY: ‘Ik voel me prima’, ‘Graag contact’ en ‘Ik voel me ziek’. Het is de bedoeling dat je zo elke ochtend op een ingesteld tijdstip incheckt. Gebeurt dat niet, dan klinkt er een heel irritant alarm. In geval van acute nood bevat de app een alarmknop. Er bestaat ook een chatfunctie. We buigen ons nu over een Engelstalige variant.”

Zelf gebruikt Ida de app ook dagelijks. ,,Ik zorg voor mijn moeder en op deze manier kan ik heel makkelijk zien hoe het met haar gaat. Zonder dat je meteen aan de telefoon hoeft te hangen. Dat geeft beide partijen rust.”

Zie www.hay-app.com 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie