Gemeentehuis Veenendaal. Foto uit archief.
Gemeentehuis Veenendaal. Foto uit archief. Martin Brink

Cliëntenraad: ‘Gemeente moet duidelijke vragen stellen’

4 april 2022 om 07:16 Politiek

VEENENDAAL De regionale Cliëntenraad Werk en Inkomen van de gemeenten Veenendaal, Rhenen en Renswoude ziet graag duidelijk benoemde punten bij vragen van de gemeenten. De Cliëntenraad de Vallei kijkt voor de colleges naar nieuw en aangepast beleid en hoe dit volgens de gemeenten beter kan.

Veel zaken rondom werk en inkomen gebeuren volgens dezelfde regels in Veenendaal, Rhenen en Renswoude door de onderlinge samenwerking. Daarop laten de gemeenten zich door een Cliëntenraad adviseren. Deze had echter opmerkingen bij een recent aangevraagd advies. ,,De aanleiding is gelegen in uw adviesaanvraag inzake ‘Beleidsregels Draagkracht Bijzondere Bijstand’ en de bespreking daarvan. Uiteraard gaat het niet alleen om deze adviesaanvraag, maar om alle aanvragen. Uit passages wordt niet duidelijk op welke uitvoeringsproblemen men gestuit is of om welke regels het gaat bij het meer behalen van efficiëntie. De formulering van ‘de uitvoering’ is te algemeen naar onze inzichten’’, meent Jolande van Zandbergen, voorzitter van de Cliëntenraad de Vallei. De adviezen wil zij goed kunnen beoordelen op wat er verandert.

VERSCHILLEN ,,Om goed te kunnen adviseren, vinden wij het van groot belang duidelijkheid te krijgen over de bestaande, respectievelijk de toekomstige situatie voor de cliënten die het betreft. De helderheid inzake de verschillen, tussen oud en nieuw, zou toenemen wanneer tevens duidelijk wordt of deze verschillen veroorzaakt worden door problemen in de uitvoering dan wel gewijzigd beleid. Het aangeven van de motieven vergroot de transparantie van de aanvraag.’’ 

Wethouder Dylan Lochtenberg erkent dat dit beter kan: ,,Zij willen graag dat wanneer wij een advies vragen er meer duidelijk is wat de verschillen tussen de oude en nieuwe situatie zullen zijn. De adviesvraag zien zij nu soms te algemeen. Met meer duiding wat er bijvoorbeeld voor knelpunten en problemen er in de uitvoering zijn, kunnen zij beter de vragen die wij stellen beoordelen en beantwoorden.’’

BENOEMEN De Cliëntenraad de Vallei vraagt de algemene uitdrukkingen te vermijden en veel meer specifieke beschrijvingen van oorzaak en aanleiding voor een adviesaanvraag te benoemen. En voor een toelichting en eventueel cijfermatige vergelijking tussen de bestaande en voorgestelde nieuwe situatie. ,,Maak verschillen en overeenkomsten zo goed mogelijk duidelijk. Wij hebben uw advies besproken en nemen deze over. Als het kan geven wij een duidelijke omschrijving. In onze beleidsstukken geven we een toelichting op een bestaande en nieuwe situatie. In sommige gevallen moeten wij een inschatting maken van de nieuwe situatie. Dan kunnen wij deze maar gedeeltelijk onderbouwen. Waar mogelijk maken we verschillen en overeenkomsten zo goed mogelijk duidelijk’’, laat het college weten.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie