Afbeelding
Familie Terlage

Veenendaalse familie wint Grote Kleine Treinencompetitie: ‘Het was een fantastisch avontuur’

22 november 2021 om 16:43 Mensen

VEENENDAAL Omroep MAX was de afgelopen zes weken op zoek naar het creatiefste, vindingrijkste en meest handige team van modeltreinen- en baanbouwers van Nederland. Zes teams, elk bestaande uit vijf bouwers, streden om een plek in de finale. Zo ook de familie Terlage uit Veenendaal, een team met enorm veel liefde en fascinatie voor treinen en de modelspoorhobby. Afgelopen woensdag stond ‘team Oranje’ in de finale in het Spoorwegmuseum in Utrecht. En die finale wonnen ze. Bouwers klaar, bouwen maar! 

door Gertjan van Capellen 

De familie heeft de felbegeerde Gouden Locomotief en een plek op een grote modeltreinenexpositie in Nederland gewonnen. Daarnaast mag het team enkele weken een modelbaan tentoonstellen op station Utrecht Centraal. 

Twee dagen voor de grote finale van De Grote Kleine Treinencompetitie sprak De Rijnpost.nl met de woordvoerders van team Oranje: teamcaptain Kelvin Terlage en zijn zus Kirsten. Het team bestond verder uit vader Erik, Ernst, de man van Kirsten, en Rutger, een collega van Erik. 

Maar liefst vijf keer moesten ze aan de bak met verschillende thema’s die refereerden aan of geïnspireerd waren door: film, moeder natuur, Hollands glorie, The Sky is the limit, en de toekomst. Dit laatste thema stond centraal in de finale, waarbij ze in twee dagen alle eerder gemaakte banen op elkaar moesten laten aansluiten. Gastjurylid was hierbij dj, maar bovenal kleinetreinenfan, Erik de Zwart.

Ik vond het een intense ervaring, maar een fantastisch avontuur

Over treinenfans gesproken, hoe lang zijn jullie eigenlijk al in de weer met treintjes? 

Kelvin: ,,Ik sinds een jaar. Mijn vader van jongs af aan. Met hem ging ik mee naar beurzen, ging ik verschillende treinen verzamelen en probeerde ik landschappen tot in detail te creëren. Mijn vader is meer van de ruwbouw, techniek en de aankleding.”

Kirsten: ,,Ik moet zeggen dat het niet echt mijn hobby is, maar ik ben wel creatief in het maken van miniaturen. Om deze hobby te kunnen uitoefenen moet je niet bang zijn om in het diepe te springen en kijken hoe het loopt.” 

Kelvin: ,,Creativiteit is wel een dingetje; je moet een wereld kunnen creëren en je fantasie gebruiken, maar ook over techniek beschikken. Twee linkerhanden hebben, is niet handig.”

Hoe hebben jullie dit spektakel ervaren? 

Kirsten: ,,Blij en trots. Het was heftig, maar supergaaf. Alle zes de teams waren een grote familie. Zo overleed onze opa tijdens het thema ‘moeder natuur’, maar we werden door de andere teams heel goed opgevangen. We zagen elkaar absoluut niet als concurrenten.” 

Kelvin: ,,Ik vond het een intense ervaring, maar een fantastisch avontuur. Ook ik ben blij en trots. Vooral op onze moeder, die een bescheiden rolletje had op de achtergrond. Wat het spannend maakte, was de tijdsdruk en het onvoorspelbare. Iets wat je bestelt, is dat er wel op tijd? Zoals de bomen in het thema ‘the sky is the limit’. Maar ook konden de programmamakers elementen, dwarsliggers genaamd, toevoegen, zoals een tamboerijn. Hoe ga je dat inpassen in je banenplan?”

Kirsten: ,,De vraag was iedere keer: gaan we het redden binnen de tijd? De laatste dag van de drie aaneengesloten dagen duurde maar vier uur.”

(Artikel gaat verder onder de foto.)


Team Oranje hard aan het werk. - Familie Terlage

Welke aflevering staat jullie het meest bij? 

Kelvin: ,,Leuk vond ik Hollands glorie en de roze maandag op de Tilburgse kermis. Er viel ook geen team af.” 

Kirsten: “Aan Moeder natuur heb ik niet meegedaan. En de finale vond ik het moeilijkst, omdat het in twee dagen gerealiseerd moest worden en alle eerder gemaakte banen op elkaar moesten aansluiten.”

Het mooiste is om het stoffige imago dat modeltreinen nog hebben weg te poetsen.

De Grote Kleine Treinencompetitie werd voor het eerst op de Nederlandse televisie uitgezonden en is de Nederlandse variant van het succesvolle Britse format The Great Model Railway Challenge, een succesvol en geliefd programma bij vele kijkers. Ook hier is het een kijkcijferkanon. 

Kelvin daarover: ,,We krijgen heel positieve reacties, met oma als de grootste fan. We zijn nu BV’ers, oftewel bekende Veenendalers. Het mooiste ervan is om het oude stoffige imago dat modeltreinen nog hebben weg te poetsen.”

Kirsten: ,,Ook bij de NS verkeren modeltreinen in een taboeachtige sfeer. Wij vinden het meer dan treintjes. Het is bouwen en je probeert iets moois neer te zetten waar hele verhalen achter zitten.” 

Kevin: ,,Het leuke is dat we reacties krijgen van ouders die advies willen over startsets voor hun kinderen. Juist omdat er veel kinderen naar het programma kijken. Die vinden het prachtig.”

Hoeveel zijn jullie met modeltreinen bezig? 

Kirsten: ,,Ik niet zoveel; mijn man wel. Dan kan ik mijn eigen ding doen. Ik houd me bezig met het maken van de huisjes en alles wat erbij hoort. Zeg maar het fijne werk.”

Kelvin: ,,Ik ben er dagelijks zeker vier á vijf uur mee bezig. Mijn vader heeft een baan en ik heb een baan. De modeltreinenhobby kun je net zo duur maken als dat je wil. Veelal koop je de dingen gespreid en niet in één keer de hele mikmak. Je moet er wel voor sparen. Een gemiddeld treintje kost je algauw 200 euro.” 

Kirsten: “Je haalt je spullen overal vandaan. Van beurzen of gewoon tweedehands.”

(Artikel gaat verder onder de foto.)


De Veenendaalse familie met presentator André van Duin en de juryleden. - Familie Terlage

Liep die nationale knuffelbeer André van Duin jullie niet vreselijk in de weg? 

Kelvin: ,,Soms wel. Hij is wel aanwezig. Het leuke is dat hij door het programma sinds kort zelf ook bouwt. Als hij wil, kan hij de mooiste baan neerleggen.” Ook Kirsten vindt het een grappige, geïnteresseerde man.

Zouden jullie een volgend seizoen weer meedoen? 

Kirsten, volmondig: “Nee. Misschien om een dag te helpen.”

Kelvin: ,,Ik zou het zo nog een keer doen. Het was een prachtige ervaring zeker om het met de hele familie te doen.” 

En moeders tenslotte: “Ik had het niet willen missen.”

Tsja, dan de finale. Die werd gewonnen door team Roze te verslaan met één punt verschil op het gebied van bouwkwaliteit en techniek. De jury vond het eindresultaat conceptueel in zijn geheel goed neergezet, iets waar het team erg blij van werd. Door het dolle heen waren ook de constructeurs van het team van chef de mission Kelvin Terlage. Hij en zijn team mochten de Gouden Locomotief en meenemen naar Veenendaal. 


De felbegeerde Gouden Locomotief mocht mee naar huis worden genomen. - Familie Terlage

Afbeelding
Team Oranje hard aan het werk,
Afbeelding
De felbegeerde Gouden Locomotief mocht mee naar huis worden genomen.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie