De bekende Rhenense vindt dat de Frederik van de Palshof en de Herenstraat afgesloten moeten worden voor autoverkeer.
De bekende Rhenense vindt dat de Frederik van de Palshof en de Herenstraat afgesloten moeten worden voor autoverkeer. Henk Jansen

‘Maak Van de Paltshof en Herenstraat autovrij’

30 oktober 2021 om 07:11 Mensen

RHENEN Wonen en leven in Rhenen? Niet nu! Nee over 13 jaar, wanneer het jaartal op 2035 staat? Hoe ziet Rhenen er dan uit. Dat vraagt het ambtelijk apparaat van de gemeente Rhenen zich af. Hoe ziet de gemeente er over 13 jaar uit? Wordt Rhenen een belangrijke plek waar toeristen en masse neerstrijken, of gaat de aandacht meer uit naar het agrarische aspect. Of heel iets anders. ,,De Frederik van de Paltshof en een deel van de Herenstraat volledig autovrij maken. Het idee is van een dierbare en daar kan ik me helemaal in vinden’’, zegt Anne Uiterwijk (67).

door Henk Jansen

,,Toerisme wordt het toverwoord voor de toekomst van Rhenen. Zonder toerisme geen inkomsten. Waar de Herenstraat en de Frederik van de Paltshof een belangrijke rol in kunnen vervullen. Hoe? Makkelijk! Een weg vanaf de rotonde van het Paardenveld tot aan de rotonde onderaan de Nieuwe Veenendaalseweg onder de grond aanleggen voor het gemotoriseerd verkeer. Dan creëer je een pracht van een centrum. Eén groot toeristisch plein met daaromheen leuke kleine winkels en veel terrasjes en leuke eetlocaties. Maar het oude stadscentrum natuurlijk wel in tact laten’’, zegt Anne Uiterwijk.

Op de vraag aan de Rhenense of vooruitgang minder lijden geeft zegt ze. ,,Veranderingen gaan altijd gepaard met pijn. Trouwens ik onderschrijf ook dat noodzaak de meest efficiënte moeder van de vooruitgang is. Dus zou ik zeggen maak werk van het Rhenense stadscentrum. Waar het voor zowel de Rhenense ingezetenen als de mensen van buitenaf goed toeven is. Over het agrarisch aspect wil ik kwijt dat er ook in de gemeente in 2035 boeren zullen zijn. En nu we het toch over veranderingen hebben. Breng in plaats van gras, zoals bijvoorbeeld in het plantsoen aan de Molenstraat een betere en mooiere bodembedekking aan. Wees ook zuinig op bomen. Die er ook blijvend in het stadscentrum dienen te blijven staan en niet alleen ter versiering.’’

Een oorlogsfoto uit ‘46 van de kapotgeschoten Rijnbrug bracht Anne in contact met de ‘Historische Vereniging Oudheidkamer Rhenen en omstreken’ (HVOR). Anne: ,,Dat was in 2012. Toen werd in het pand van Jac. Wegh een fototentoonstelling gehouden over 75 jaar ‘Slag om de Grebbeberg’. Ik raakte in gesprek met Piet Hovestad van de HVOR. Het werd een kennismaking met gevolgen. Ik trad toe tot de vereniging en al snel tot actief lid.’’ 

In 2013 vestigde Anne zich met haar man in Rhenen. Het werd verkassen van de ene berg naar de andere berg, die van de Wageningse Berg naar de Grebbeberg. Anne: ‘’We voelden ons hier snel thuis. Hier wonen we zeker ook in 2035. Als lid van de HVOR bedacht ik een nieuwe functie. Die van PR- en Communicatie. Dat kreeg binnen de vereniging veel bijval en dat moest ik dan ook maar op me nemen. Een aantal jaar met veel genoegen. Langer eigenlijk dan ik van plan was. Maar vrijwilligers liggen niet voor het oprapen, wat trouwens ook een tendens is bij veel andere clubs en verenigingen.”

Anne houdt de ‘Visie op Rhenen 2035’ nauwkeurig in de gaten. Ik ga de plannen nauwkeurig en met veel interesse volgen. Als ze het historische aspect van Rhenen maar in tact laten. Rhenen is zo mooi! Een stad jaarlijks goed voor veel toeristen en met een centrum vrij van gemotoriseerd verkeer wordt het voor de toeristen goed toeven. Wordt Rhenen er alleen maar beter van. Een weg voor het gemotoriseerd verkeer onder de huidige weg door onmogelijk? Nee, is mogelijk!’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie