Aanpak van de Rijnbrug bij Rhenen is hard nodig. De bijna 64-jarige brug kan het drukke verkeer niet meer aan.
Aanpak van de Rijnbrug bij Rhenen is hard nodig. De bijna 64-jarige brug kan het drukke verkeer niet meer aan. Jan van den Brink

‘Rijnbrug-impasse is slecht voor vertrouwen in overheid’

20 oktober 2021 om 12:03 Verkeer en vervoer

RHENEN/REGIO In coronatijd waren er weinig tot geen files in de Rhenense binnenstad. Nu zien we de laatste maanden dat de toevoerwegen van de Rijnbrug tijdens de spitsuren weer vollopen. Juist nu legt Gedeputeerde Staten van Gelderland een ‘bom’ onder de plannen voor de zozeer gewenste vernieuwing en aanpassing van de Rijnbrug. Verbeteringsplannen waar al jaren naar uitgekeken werd.

door Sander van Opstal

GS van Gelderland (de bestuurders van de provincie) verklaarde vorige week: ,,We hebben nader onderzoek gedaan naar het verwachte tekort voor het verbreden van de Rijnbrug bij Rhenen. In 2018 hebben Provinciale Staten een budget van ruim 40 miljoen euro beschikbaar gesteld voor deze middellange termijnoplossing voor de verkeersproblemen op de brug. Voor de zomer van 2021 bleek dat de kosten toenemen. Toen hebben we toegezegd de kosten nader te onderzoeken. Hieruit blijkt dat de kosten voor de Rijnbrug met circa 65 miljoen euro toenemen.” 

Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben geen middelen voor deze extra kosten en kunnen daarnaast aanvullende kostenstijgingen vanuit risico’s niet uitsluiten. Daarom stelt GS zich de vraag of ze met dit project door moeten gaan. Samen met de provincie Utrecht en de regio wordt dit bekeken.

VERONTWAARDIGD Wethouder Hans Boerkamp van de gemeente Rhenen is verontwaardigd: ,,De samenwerkingsovereenkomst is in 2021 opnieuw ondertekend en enkele maanden daarna wordt dit bericht verspreid. Dit is heel slecht voor het vertrouwen van de burger in de overheid.” Boerkamp is vastbesloten dit niet zomaar te laten passeren. Hij wijst erop dat de aanpassingen aan de Rijnbrug dringend nodig zijn voor het slagen van de plannen voor de Groene Metropool. Daarmee bedoelt hij de plannen voor vernieuwing van wonen en werken in het zuidwesten van de Gelderse Vallei, het gebied waarin ook delen van het Rhenense buitengebied liggen. 

Boerkamp wijst er ook op dat de verbinding niet alleen hard nodig is, maar ook dat er geen alternatief is. Een eventuele verbinding tussen de A12 en de A15 langs het Binnenveld wordt minstens tweemaal zo duur. En zoiets zal volgens hem ook nog eens, wegens de planologische processen, jaren (extra) gaan duren. Boerkamp is geen voorstander van alsmaar meer asfalt, maar hier is er volgens hem geen alternatief. Hij vindt dat de Rijnbrug en de aanvoerwegen op korte termijn aangepakt moeten worden.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie