Gerard Drost creëerde zijn eigen biermerk.
Gerard Drost creëerde zijn eigen biermerk. Foto: Siem van Eck

Scherpenzeelse brouwer: ‘Bier moet uitgesproken zijn’

12 februari 2021 om 10:16 Algemeen

Door Siem van Eck

Scherpenzeel - Bier dat een iets in je los maakt is het doel van Gerard Drost (53). In zijn microbrouwerij creëert hij smaken en brouwt hij bier die je smaakpapillen op de proef stellen. Als eigenaar van schildersbedrijf Aapie in Scherpenzeel, lijkt bierbrouwen niet de meest logische combinatie met schilder. Toch is Gerard met ‘1551 speciaal bier’ vastberaden: zijn bier wordt bekend door heel Nederland.

Aapie schilderwerken bestond 15 jaar dat was voor Gerard dan ook de reden voor een bedankje naar zijn klanten. Rekenmachines, pennen of kalenders met een logo erop waren het niet. ‘’Te saai, ik dacht, ik ga naar een plaatselijke bierbouwer. Deze brouwt honderd flesjes met de tekst Aapie schilderwerken 15 jaar’’. Honderd biertjes bleken niet genoeg, het minimale aantal was 1000 flesjes per afname. Een forse investering ook voor Gerard ‘’Als ik het ga doen, dan ga ik het ook goed doen’’. Hij besloot een merk op te zetten, ‘1551 bieren’ ging in zee met een huurbrouwerij.

Naam ook speciaal

De naam van het bier: 1551 is niet zomaar gekozen. Gerard: ’’Ik wilde ook graag een naam, Mijn bedrijf bestond 15 jaar en ik ben zelf 51 geworden vandaar de naam 1551. Het verwijst naar de zeer late middeleeuwen, in de middeleeuwen is ook mijn vak van schilder ontstaan. Je had natuurlijk ridders in de middeleeuwen en deze hadden grote metalen schilden. Deze moesten beschilderd worden en zo ontstond het vak schilder. Op deze manier had ik een mooie link met mijn bedrijf. De meeste ridders kwamen uit Engeland vandaar ook de Old Englisch tekst op de flesjes net zoals dat op de blond biertjes een zilver dopje zit. Die weer verwijzen naar de kleur van het harnas. Mijn biertjes zijn ook ongefilterd want dat gingen ze pas doen rond 1900’’.

De boer op

Het bier van Gerard kwam niet zomaar aan de man. Nadat hij samen met de huurbrouwerij 2 biertjes op de markt had gebracht ging hij de boer op. ‘’ Het was zomer dus op de korte broek met slippers, biertje mee, glas mee en gaan. Op die manier ben ik langs gegaan bij de mensen, ik liet ze proeven en wanneer het in de smaak viel verkocht ik het. Niet te moeilijk, maar ik moet erbij zeggen dat het voor mij ook wel makkelijk is omdat ik er geen geld mee hoef te verdienen. Geld verdien ik met mijn schildersbedrijf, dus als ik niks verkoop is het voor mij ook geen ramp. Dat betekent niet dat ik mijn volle passie niet in het bierbrouwen leg. 1551 bieren is voor mij erg belangrijk’’
De huurbrouwerij van Gerard stopte er na 2 jaar mee. Toch wilde Gerard zelf niet stoppen. Hij kwam met de boodschap: ‘’Ik kom terug’’.

‘Kantine van Gerard werd een microbrouwerij’


Microbrouwerij Hierna is Gerard een brouwcursus gaan volgen. ’’Ik ben opgeleid tot leerling brouwer en heb hierna mijn kantine verbouwd tot microbrouwerij, ik heb de spullen gekocht en ben aan de slag gegaan’’. Net zoals de vorige keer was hij niet van het halve werk ‘’ Ik ben eerst gewoon begonnen met brouwen. Ik wilde eerst eens kijken of ik het echt leuk vind, voordat ik weer de markt op ga. Als ik het doe voor de tweede keer ga ik er echt meteen voor en niet half. Dat betekent wel dat ik regelmatig moet brouwen, dat is gelukt. Ik heb er nog steeds veel plezier in, al heb ik soms wat tijd te kort.’’

Smaaksensatie

De bieren van Gerard zijn niet zomaar bieren. ‘’Mijn bier moet uitgesproken zijn, of je vindt het helemaal niks of het is helemaal geweldig. Ik hou niet van een middelmatig biertje dat bij iedereen wel in de smaak valt. Als mensen mijn bier drinken dan moeten ze kunnen discussiëren zoals: die tripel 1551 is echt niet te doen! terwijl een ander zegt jawel! dat is juist een heerlijk zacht biertje. Als iedereen zegt van het is een fijn biertje dan kan ik er niks mee’’ Op de flesjes van 1551 worden ook geen smaken vermeldt. “
Mensen moeten proeven, proef maar wat erin zit. Hou je niet van sinaasappel? Misschien smaakt het in het bier wel perfect. Kijk maar wat je ervan vindt, oordeel niet te vroeg’’

Geen concurrentie

Volgens Gerard heeft hij geen concurrenten ‘’ ik heb alleen maar collega’s die hetzelfde vak uitvoeren als ik. Vol met passie en toewijding. Ben je beter? Dan is je markt groter, dat is zowel in het schildersvak als in het brouwers vak zo. 1551 heeft nu 3 bieren op de markt gebracht. ‘’ Ik doe gewoon mijn ding ‘’Ik heb nu een testpanel van tussen de 20 en 40 personen, gewoon uit Scherpenzeel en omstreken die mijn biertjes testen. Als zij het biertje lekker vinden dan ga ik er mee naar de brouwerij. Ook zit ik op untappd dat is een app voor de echte bierkenners die ook mijn bier kunnen beoordelen.’’


Passie voor smaak

Smaken creëer je niet zomaar, en combinaties maken tot een goed biertje is niet voor iedereen weggegeld, hoe creëert Gerard die?
‘’Ik ben helemaal gek van koken. Ik heb thuis een mooie keuken. Als ik s ’morgens vroeg de deur uit ga en ik kom s ’avonds weer thuis dan kan ik zo heerlijk drie uur in de keuken staan uitproberen, testen en proeven. Ik heb wel zo’n 144 kruiden thuis! Ik ben altijd met smaak bezig, dus op een gegeven moment weet je wel wat smaken doen. Ik hou van koken en koken is smaak en dat breng ik terug in mijn bieren.


Bekendheid

Op dit moment kan Gerard nog niet zijn geld verdienen met het brouwen van zijn bier ‘’ Het is een hobby, maar ik wil er zeker een merk van maken. Het is nu vooral kostendekkend, dus maak ik geen winst. Eerst ga ik voor bekendheid, ik heb liever dat ik heel veel pakketten verkoop en bekendheid krijg in plaats van dat ik 3 of 4 euro verdien op elk pakket maar er alleen heel weinig van verkoop. Ik heb ingezet op de lange termijn, Ik wil in heel Nederland bekend worden. Voor nu blijf ik smaken creëren in mijn microbrouwerij en blijf ik mijn passie voor smaak uitoefenen.

Meer weten? Bezoek de website van 1551 bieren: 1551bier.nl

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie