Basisschoolleerlingen leren met hun handen te werken in de werkplaats in basisschool Max.
Basisschoolleerlingen leren met hun handen te werken in de werkplaats in basisschool Max. Sjors Dijk

Leren met je handen op Veense basisscholen: ‘Kinderen ontdekken wat hun talenten zijn’

17 maart 2023 om 11:00 Onderwijs

VEENENDAAL Een nieuwe praktische manier van leren wordt geïntroduceerd op twee basisscholen in Veenendaal: Vakwerk. Elke week komt er een groep kinderen van verschillende christelijke basisscholen bij elkaar onder schooltijd om met hun handen te werken. Ze zijn bezig met projecten en opdrachten die een directe relatie hebben met de maatschappij zoals: timmeren, koken, mensen verzorgen,conciërgetaken, tuinonderhoud en dieren verzorgen.

Op elke basisschool zitten een paar kinderen die een praktische leerstijl hebben: ze werken graag met hun handen en hebben een goed visueel inzicht. In Nederland bestaan al honderden van dit soort klassen onder de naam ‘klusklas’. ,,Binnen de CPOV (stichting Christelijk Primair Onderwijs in de regio Veenendaal) hebben we op dit moment twee van deze klassen. En er komen er nog meer. Alleen hebben de klusklassen een andere naam gekregen: Vakwerk. Wat de kinderen bij Vakwerk leren, kunnen ze niet leren uit boeken. Het is onderwijs is gericht op hart, hoofd en handen”, aldus begeleider van Vakwerk Sjors Dijk.

(de tekst gaat onder de foto verder)


Foto: Sjors Dijk

VAARDIGHEDEN ONTWIKKELEN 

Per keer staat één vaardigheid centraal. Dat kan bijvoorbeeld zijn: houtbewerking, installatietechniek, fietsen repareren, prutsen met draadjes en lampjes, lichaamsverzorging, een driegangenmenu bereiden (en opeten) of helpen bij de kleuters. Daarnaast zijn er altijd wel conciërgetaken die gedaan moeten worden: het zand uit de putten op het schoolplein scheppen, bladeren vegen, onkruid wieden in de tuin, kozijnen schilderen en soms dieren verzorgen. Bij Vakwerk doen ze praktische vaardigheden op. Zo ontdekte leerling Dex bij het vervangen van een batterij in een fietskoplamp: ,,Meester, dit vind ik pas echt leuk om te doen.” Soms bezoeken de leerlingen ook bedrijven en winkels. Niet alleen om rond te kijken, maar vooral om aan het werk te gaan. Zo zijn ze geweest bij sierbestrating Henken, fietsenmaker Rein Veenendaal, De Stadsakkers en AMI kappers.

(de tekst gaat onder de foto verder)


Foto: Sjors Dijk

EVENWICHTIG ZELFBEELD

Toch zijn al deze opdrachten nog niet eens het echte doel van Vakwerk. Veel belangrijker is het, volgens de initiatiefnemers, om te leren samenwerken, tegen een stootje te kunnen als het wéér niet lukt en onderling ruzies op te lossen. Het doel is om sterker te worden, weerbaarder, en een goed zelfbeeld te ontwikkelen: ,,Dat is waardevol. Want zo kijkt God ook naar ons. De kinderen ontdekken wat hun talenten zijn. Zo groeit hun zelfvertrouwen” beweert Sjors Dijk, “en zeker als de andere kinderen uit hun klas jaloers op hen zijn en zelf ook graag naar Vakwerk zouden willen gaan. Eerlijk gezegd gun ik dit alle kinderen.”

De dag starten de kinderen altijd met een Bijbelverhaal of een zendingsverhaal dat aansluit bij het onderwerp van die les. Zo vertelt Sjors Dijk over Jezus die in zijn jonge jaren timmerman was: ,,Hoe mooi is het om, alleen daarom al, timmerman te worden. En ook hij zal vast wel eens op zijn duim geslagen hebben.” En bijna elke ochtend wordt het project afgesloten met de vraag: ,,Meester wat gaan we volgende week doen?”

Afbeelding
Afbeelding
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie